Skip to content

نوآوری: جزئیات مصوبه هیئت وزیران برای دسترسی نوآوران به امکانات علمی و فنی

هیئت وزیران در جلسه ۶ شهریور امسال بنا به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی را تصویب و چندی پیش ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این آئین نامه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و موضوع ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به علاوه بانکها، بیمه ها و موسسات اعتباری موظفند به منظور رشد و تقویت نوآوری در کشور، امکان استفاده نوآوران از امکانات و خدمات علمی و فنی خود را مطابق شرایط این آیین نامه فراهم سازند.

در این مصوبه منظور از نوآوران، صاحبان ایده های نو که ایده آنها به صورت بالفعل به نتایج معینی دست یافته یا بالقوه ظرفیت آن را داشته باشد است و تشخیص نوآوران و صاحبان ایده های نو بر عهده دستگاههای اجرایی ذیربط و نظارت آن با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خواهد بود.

امکانات و خدمات علمی و فنی موضوع این آیین نامه شامل، منابع و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی( مانند کتابخانه ها، اینترنت و دیگر پایگاههای اطلاع رسانی و نظایر آنها)، فضا، امکانات و مواد آزمایشگاهی و کارگاهی، خدمات تجهیزات پیشرفته و تخصصی مانند انجام آزمایشها،نتایج مطالعات و پژوهشهای مرتبط با ایده مطابق مقررات، بازدید از کارخانجات، تاسیسات ، آزمایشگاهها ، کارگاهها و نظایر آن، راهنمایی و مشاوره علمی و تخصصی و سایر امکانات و خدمات دستگاهها که نقش مستقیم در تکمیل نوآوری مشمولان آیین نامه دارد می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دستگاههای مذکور موظفند ضوابط و شیوه ارائه امکانات و خدمات این آیین نامه را در قالب دستورالعمل حمایت از نوآوران که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور می رسد، به صورت روشن و روان تنظیم و به نحو مقتضی ازجمله از طریق پایگاههای اطلاع رسانی خود، به اطلاع عموم برسانند.

دستگاه پس از دریافت درخواست متقاضی، جنبه های علمی و فنی طرح یا ایده را به لحاظ نوآورانه بررسی و در صورت تأیید، نسبت به ارائه انواع امکانات و خدمات مورد تقاضا و مدت آن، بر اساس دستورالعمل حداکثر ظرف یک ماه تصمیم گیری کرده و به اطلاع متقاضیان می رساند.

حفظ اسرار نوآوری توسط دستگاههای ارائه دهنده خدمات و مسئولان و کسانی که ضرورتا از مفاد نوآوری مطلع می شوند، در مراحل بررسی ضروری است.

در صورت درخواست نوآور، دستگاهها می توانند مدت استفاده از امکانات و خدمات توسط نوآور را تمدید کنند.

دستگاهها مجازند با رعایت قوانین و مقررات ایمنی، خدمات علمی و فنی را در اختیار نوآوران قرار داده و نوآوران موظفند دقت کافی را در بهره برداری صحیح از امکانات و تجهیزات و خدمات علمی و فنی مراکز به عمل آورند و ضوابط مراکز در خصوص حفاظت از اموال و تجهیزات و جنبه های ایمنی، بهداشتی و امنیتی را رعایت کرده و در صورت اتلاف یا تقصیر، مسئولیت خسارتهای وارده را بر عهده داشته و نسبت به ادامه کار ایشان تصمیم گیری می شود.

مالکیت فکری دستاوردهای نوآوران موضوع این آیین نامه متعلق به خودشان است، مگر اینکه قبل از شروع فعالیت، توافقنامه کتبی میان نوآور و دستگاه نسبت به مالکیت فکری دستاورد ناشی از ایده صورت گیرد که در این صورت مطابق مفاد قرارداد عمل خواهد شد. در هر حال نوآوران باید مراتب حمایت دستگاهها را به نحو مناسب در انتشارات مربوط به نوآوری اعلام کنند.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه را سالانه در بودجه های سنواتی لحاظ می کند و نظارت بر حسن اجرای اعتبارات با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است.

میزان اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه در سال جاری بنا به پیشنهاد مشترک معاونتهای برنامه ریزی و نظارت راهبردی و علمی و فناوری رئیس جمهور از محل اعتبارات پیش بینی نشده به تصویب هیئت وزیران می رسد.

دستگاهها موظفند هر ساله گزارش عملکرد مربوط به خود را در خصوص این آیین نامه به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارائه دهند.

بر اساس این آئین نامه نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دستگاههایی که بیشترین و بهترین امکانات و خدمات را به نوآوران ارائه کنند، بنا به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مورد تشویق رئیس جمهور قرار می گیرند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها