Skip to content

نوآوری: حمایت ۵ میلیارد ریالی معاونت علمی ریاست جمهوری از عرضه اختراعات فرابورسی

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری پردیس از تصمیم معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت مالی از عرضه کنندگان اختراع در فرابورس تا سقف پنج میلیارد ریال خبر داد.

حسین صابری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره نحوه حمایت از دارایی های فکری در کشور گفت: الان بحث حمایت از سه مورد دارایی فکری شامل گواهی ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری را داریم که قوه قضاییه برای آنها سند رسمی صادر می کند و قانون مصوب هم دارد که با معترضان به این طرح ها برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی درباره چگونگی فعالیت بازار دارایی فکری که از فردا، ۱۱ خردادماه با عرضه یک اختراع در فرابورس آغاز به کار خواهد کرد نیز توضیح داد: روال کار به این شکل است که فرد دارای هریک از این سه گواهی، به بازار دارایی فکری مراجعه می کند و تقاضای خود را به فرابورس ارائه می دهد و فرابورس از طریق یکی از سه نهاد رسمی که اعلام کرده است شامل شرکت های تامین سرمایه، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و شرکت های کارگزاری خودش، وارد عمل می شود و در آنجا اطلاعاتی به منظور تهیه طرح توجیهی و تهیه ارزش گذاری از مخترع گرفته می شود.

صابری تصریح کرد که این اطلاعات جنبه فنی و تکنولوژیکی نداشته و فقط به کاربردهای آن دارایی فکری می پردازد که این اختراع یا طرح دارای چه کاربردی است، در بازار چه قیمتی دارد و چرا به این قیمت عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: این اطلاعات با هدف ارزش گذاری طرح و تخمین سودآوری آتی طرح در بازار از مخترع گرفته می شود مخترعان نگران لو رفتن طرح هایشان نباشند.

معاون پارک علم و فناوری پردیس اضافه کرد: قیمت گذاری طرح یا اختراع براساس سودآوری آن در بازار صورت می گیرد و بعد از قیمت گذاری، نهاد مالی وظیفه دارد سرمایه گذار پیدا کند و با مشتری های خودش چه اشخاص حقیقی و چه شرکت ها وارد مذاکره شود که این کار در بازار مبتنی بر مذاکره در فرابورس اجرا می شود.

وی بیان داشت: قبل از مذاکره صاحب دارایی فکری و سرمایه گذار، نهاد مالی واسطه در فرابورس، اطلاعات کلی طرح را افشا می کند و علت رسیدن به آن قیمت را برای همگان ارائه می دهد و سرمایه گذاران پس از مشاهده اطلاعات، تقاضای خود را برای مذاکره می دهند و بعد بر سر قیمت به توافق می رسند.

به گفته صابری، بعد از مشخص شدن سرمایه گذار، مخترع می تواند تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه دهد و بعد از توافق نهایی، مبلغ حمایت به میزان لازم یا سقف تعیین شده به فروشنده پرداخت می شود.

وی با یادآوری اینکه در خلق دارایی های فکری مانند کتاب، معمولا بین ۵ تا ۲۰ درصد ارزش فروش آن محصول در بازار به عنوان حق مولف تعیین و اختصاص داده می شود، گفت: معاونت علمی، معادل ۷۰ درصد ارزش اختراع در بازار از مخترعان حاضر در فرابورس حمایت خواهد کرد اما سقف پنج میلیارد ریالی برای این حمایتها درنظر گرفته است.

صابری توضیح داد: به عنوان مثال، اگر فروش محصول یک دارایی فکری در بازار، ۱۰ میلیارد ریال پیش بینی و توافق شود معاونت علمی حداکثر تا پنج میلیارد ریال از آن حمایت خواهد کرد و مابقی آن را هم باید سرمایه گذار حمایت کند.

وی با بیان اینکه بازار دارایی فکری در ابتدای راه است، گفت: فعلا حمایت های معاونت علمی را روی ۲۰ اختراع اول، قرار دادیم ولی محدودیتی برای حمایت مالی از دیگر اختراعات نداریم و همه مخترعانی که فکر می کنند بازار از طرح های آنها استقبال خواهد کرد، می توانند آثار خود را در بازار دارایی فکری و فرابورس عرضه کنند.

به گفته معاون پارک علم و فناوری پردیس، فناوری اطلاعات، تولید دارو و تجهیزات پزشکی از جمله حوزه هایی هستند که از پتانسیل خوبی در بازار سرمایه برخوردارند.

اولین بازار دارایی فکری، فردا ۱۱ خردادماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها