Skip to content

نوآوری: در فاصله ۴ سال، ۲۵ هزار اختراع در کشور ثبت شده است.

معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور گفت: از سال ۸۴ تا پایان سال ۸۷ تعداد اختراعات ثبت شده از مرز ۲۵ هزار اختراع گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی نو‌آوری و شکوفایی گفت: طی سال‌های اخیر رشد و پیشرفت اختراعات چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: تا سال ۸۴ تنها ۴ هزار و ۷۰۰ اختراع در کشور به ثبت رسیده بود درحالی که از سال ۸۴ تا پایان ۸۷ تعداد اختراعات ثبت شده از مرز ۲۵ هزار اختراع گذشته است.

معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور افزود: با توجه به این رشد برای حمایت از نوع‌آوران و استفاده از دستاوردهای مخترعان بحث حمایت آنها در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت تا بتوان ایده و طرح را تجاری‌سازی و وارد بازار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجاری‌سازی اختراعات، گفت: ما در این نمایشگاه سعی کرده‌ایم تا فرآیند تبدیل ایده به محصول را پیاده کنیم و این نمایشگاه در جهت تکمیل نظام نوع‌آوری است.

دکتر سلطانخواه گفت: ما در این نمایشگاه سعی کرده‌ایم تا صاحب ایده، سرمایه‌گذار، حمایت‌کننده‌ها و نهادهای پشتیبان و دستگاه‌های اجرایی نیازمند طرح‌ها را در یک جا جمع کنیم تا آرمان ایده تا بازار را در فضای محدود فراهم کنیم.

وی افزود: در سال گذشته ۳.۴ میلیارد تومان اختراع در این نمایشگاه خریداری و سرمایه‌گذاری شد.

وی با اشاره به حضور مخترعان در نمایشگاه‌‌های اختراعات کشورهای خارجی گفت: ما زمینه‌ای را برای مخترعان سعی کردیم فراهم کنیم تا آنها بتوانند در نمایشگاه‌های معتبر داخلی حضور یابند و به همین دلیل در سال گذشته ۱۵ نمایشگاه اختراعات در سطح کشور برگزار شد.

معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور گفت: اختراعاتی که بتوانند تأییدیه علمی دریافت کنند، از تسهیلات بنیاد نخبگان استفاده خواهند کرد که تاکنون مبلغی بالغ بر ۸ میلیارد تومان به نوآوری‌ها و اختراعات اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به بخش جامع علمی کشور، گفت: ۲ راهبرد ملی کلان و ۵ اقدام ملی، اختصاص به مالکیت فکری و اختراع دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها