Skip to content

نوآوری: در کنار دانشگاه ها مراکز نوآوری ایجاد شود.

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید در کنار دانشگاه های اصلی مراکز نوآوری ایجاد شود.

دکتر سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از دانشگاه ها حتی دانشگاه های اصلی کشور هم مراکز نوآوری ندارند.

وی با بیان این که بیشتر دانشگاه های اصلی کشور پارک علم و فناوری و مراکز رشد هم ندارند، گفت: باید با برنامه ریزی، این مراکز در کنار دانشگاه ها ایجاد شود و یکی از برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همین مساله است.

وی درباره مراکز نوآوری در کنار دانشگاه ها توضیح داد: زمانی که فردی با یک ایده نو وارد دانشگاه می شود، می تواند مورد حمایت این مراکز قرار گیرد تا ایده به فناوری و ثروت تبدیل شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: نباید فقط به تولید مقالات آی اس آی ISI اکتفا کنیم بلکه باید رویکرد به سمت تجاری سازی پیش رود و معاونت علمی از ایده های نو حمایت می کند.

وی اظهار کرد : زمانی ایران تولید کننده و صادر کننده واکسن بود اما امروز یکی از مشکلات دارویی ما کمبود واکسن است که این موضوع باید ریشه یابی شود.

دکتر ستاری افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه خودکفایی واکسن در کشور برنامه های مدونی در دست دارد و قطعا مشکل واکسن در این دوره در کشور برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایده در قالب شرکت های دانش بنیان می تواند به تولید فناوری و ثروت منجر شود و اکنون چهار شرکت دانش بنیان در حوزه دارویی در کشور فعالیت می کنند که فروش سالیانه این شرکت ها از تمام بخش های پزشکی در کشور بیشتر است.

وی تاکید کرد: معاونت علمی و فناوی برای توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان برنامه های خوبی دارد و راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی و استفاده از تسهیلات آن می تواند کمک بزرگی در این راه باشد.

دکتر ستاری ادامه داد: اکنون قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که یکی از پیشرفته ترین قانون ها است در کشور وجود دارد که برای اجرایی شدن آن باید تلاش کنیم.

وی افزود: براساس این قانون، زمانی که فردی از دانشگاه فارغ التحصیل می شود و قصد راه اندازی شرکت خود را دارد می تواند ۱۵ سال از مالیات معاف شود همچنین حق گمرک نیز از آن فرد اخذ نمی شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: امروزه مفاهیم جدیدی مانند شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان در کشور تجربه می کنیم و توسعه و به کار گیری آن نیاز به فرهنگ سازی دارد که این موضوع باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

دکتر ستاری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه پزشکی و داروسازی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه های خوبی دارد که توسعه آن نیازمند حمایت است.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم داروساز داخلی توان رقابت با داروسازان خارجی را داشته باشد و موفق به دریافت استانداردهای جهانی برای تولید دارو شود؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای داروسازی به عنوان یک بازار بزرگ در آینده در کشور برنامه های وسیعی دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها