Skip to content

نیروی انسانی پژوهش: مشکل اصلی در حوزه زیست فناوری خروج نخبگان است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مشکل اصلی در حوزه زیست فناوری خروج نخبگان است که باید علل آن رفع شود.

دکتر سورنا ستاری در اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران گفت: مشکل اصلی ما در بحث بایو خروج نخبگان از کشور است؛ باید بتوانیم نخبه های خود را جذب کنیم و یکی از راه های جذب نخبگان ایجاد شرکت هایی است که آنها بتوانند با کارکردن در آنها انگیزه های خود را از دست ندهند.

وی خطاب به استادان دانشگاههای مختلف حاضر در این همایش افزود: ستادهای زیر مجموعه معاونت علمی خانه شما هستند، شما اساتید باید ایده های خود را به این ستادها ارائه دهید تا بتوانیم از پتانسیل هایی همچون وجود نخبگان برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کنیم.

وی به برخی از اقدامات دولت برای جذب فعالیت نخبگان در حوزه بایو اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات بانکی، کمک های بلاعوض، معافیت های گمرکی و معافیت های مالیاتی نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

دکتر ستاری افزود: برای تاسیس شرکت های بایو حتی دو نفر می توانند در این زمینه اقدام کنند به این ترتیب ورود به این بخش را ساده کرده ایم اما ماندن در این حوزه بسیار سخت است.

وی بر لزوم در اختیار گرفتن بازار در زمینه بایو اشاره کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم بازاری که از ما گرفته شده است را دوباره پس بگیریم؛ ما از نظر علمی کم نداریم اما باید ساختارها عوض شود.

دکتر ستاری ادامه داد: دولت باید از ساختارها خارج شود و این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند در کنار آن باید در بخش خصوصی نیز زمینه لازم برای فعالیت وجود داشته باشد.

معاون علمی رییس جمهوری با تاکید بر تجاری سازی بخش بایو در کشور گفت: اولویت اصلی دولت توسعه شرکت های فعال در زمینه بایو است. در ستاد بایو افرادی هستند که تجربه ایجاد این گونه شرکت ها را در بخش خصوصی دارند.

وی با بیان لزوم تغییر در روش های پژوهشی در کشور اظهار داشت: باید تفکرات قدیمی در بخش پژوهش را کنار گذاریم ما نیاز به اساتیدی داریم که شرکت های خصوصی داشته باشند و به غیر از این نمی توانیم در این زمینه موفق باشیم.

دکتر ستاری اظهارداشت: در گذشته ما می توانستیم برخی از واکسن مورد نیاز را در کشور تولید کنیم اما اکنون این گونه واکسن ها را از کشورهای دیگر وارد می کنیم؛ باید دلایل این عقب افتادگی مشخص شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در تصمیم گیری ها دخالت نمی کنیم و سعی داریم با نیروهای کمی که در این معاونت وجود دارد کل بازار فناوری کشور و وزارتخانه های کشور را در اختیار بگیریم.

دکتر ستاری همچنین گفت: فناوری های نوین به همراه علم ژنتیک می تواند مشکلات مردم در حوزه سلامت را کاهش دهد.جهت گیری انجمن ها باید به گونه ای باشد که سیستم هایی برای استفاده از فناوری های نوین طراحی شود.

وی مشکلات ژنتیک حاصل از ازدواج های فامیلی را یادآور شد و افزود: مشکلات در این زمینه زیاد است و در بین استان های کشور استان سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت را دارد.

دکتر ستاری تاکید کرد: با استفاده از علم ژنتیک می توان بسیاری از مشکلاتی که مردم با آنها مواجه هستند را برطرف ساخت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها