Skip to content

همکاریهای بین المللی: افزایش همکاری های علمی و دانشگاهی میان ایران و تونس

معاون پژوهشی وزارت علوم پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از توسعه همکاری‌های فناورانه برای کشورهای در حال توسعه را از جمله راهکارهای مناسب در دیپلماسی فناوری ذکر کرد و گفت: علاوه بر این برای ارتقاء‌ سطح دیپلماسی پیشنهاد می‌شود تا به محققان و اعضای هیات علمی کشورها بورس تحصیلی اعطا شود.

دکتر محمد مهدی‌نژاد در مراسم افتتاح کارگاه بین‌المللی دیپلماسی علم و فناوری برای کشورهای در حال توسعه افزود: توسعه علم و فناوری پیشرفته در ارتقاء سطح رفاه یک جامعه و تقویت قدرت و امنیت آن نیازمند هزینه های سنگینی است که معمولاً از توان یک کشور خارج بوده و در عین حال به بازار نسبتاً بزرگ نیاز داریم تا توسعه کشور اقتصادی شود و چرخه کاملی از فناوری در کشور شکل گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه برای رفع آثار سوء فناوری‌ها نیاز به همکاری‌های جهانی است، اظهار داشت: از این رو داشتن سیاست جهانی و همکاری‌های همه کشورها برای غلبه بر مشکلات و رفع خطر سراسری ضروری است که از آن جمله می‌توان به ضایعات زیست محیطی ناشی از گازهای گلخانه‌های و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.
وی با تاکید براینکه برای همکاری‌های علمی و فناوری نیاز به رعایت برخی از  اصول و ارزش‌ها است، گفت: عدم انحصارگرایی در علم و فناوری، داشتن نگاهی نو به علم و فناوری به لحاظ استفاده از عمل و فناوری و شیوع آن در جهان،‌ به رسمیت شناختن حقوق افراد در تولید فناوری‌های پیشرفته و همکاری‌های جهانی برای مقابله با آثار و پیامدهای منفی علم و فناوری از جمله اصولی است که باید در همکاری‌های علمی به آن توجه شود.
دکتر مهدی نژاد ایجاد کمیته تخصصی دایمی برای تبادل اطلاعات و تجربیات و همچنین تدوین سیاست‌های موثر در حوزه علم و فناوری را از جمله راهکارهای کاهش آثار سوء در حوزه علم و فناوری دانست و ادامه داد: علاوه بر این علم و فناوری باید به عنوان عامل مهم امنیت ملی در تقویت صلح و دوستی در جهان به عنوان موضوع محوری توجه شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم پیشنهاد اعطای بورس و فرصت تحقیقاتی به محققان کشورها و ارتقاء سطح علمی در تعاملات مثبت را از دیگر زمینه‌های همکاری علمی میان کشورها ذکر کرد و اضافه کرد: علاوه بر این پیشنهاد می‌شود تا صندوقی برای حمایت از توسعه  همکاری‌های فناورانه و اجرای پروژه‌های مشترک با اعضا ایجاد شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها