Skip to content

همکاریهای پژوهشی: ابراز امیدواری رئیس جمهور به گسترش ارتباطات دانشگاه‌های ایران و امریکا

به گزارش فارس ، دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان با حضور در جمع صمیمی دانشجویان آمریکایی به سوالات آنها پاسخ داد و در ضیافت شام آنها شرکت کرد.

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: اگر درباره فلسفه وجودی انسان تفاهم داشته باشیم و به نتیجه واحد برسیم، جایی برای اختلاف نمی ماند.

وی ریشه مشکلات جهان را پاسخ ندادن به این سوال و یا پاسخ نامناسب دادن به آن دانست.

رئیس جمهور در پاسخ سوالی مبنی برنحوه شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم افزود: این انتخابات نیز همچون سی انتخابات گذشته در نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانونی آن برگزار شد.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به پرسش فردی که مدعی بود، خواهرش در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده واجازه خروج از ایران به او داده نمی شود، خاطرنشان کرد: در ایران دستگاه قضایی مستقل است و فردی که از او یاد می کنید براساس مستندات قانونی تخلف کرده است.

وی تصریح کرد که با وجود این از قوه قضاییه خواسته ایم برای آزادی وی در چارچوب قوانین از هیچ کوششی فروگذار نکند و وی اکنون در سفارت فرانسه در تهران است؛ در ایران کسی نمی تواند در امور قضایی دخالت کند.

دانشجویی با اشاره به صحبت اوباما برای استفاده از ظرفیت همسایگان عراق و افغانستان برای تامین امنیت در این کشورها اظهار داشت: ناامنی در این دو کشور بیش از همه به ایران آسیب می رساند اما روش نیروهای ناتو در افغانستان نادرست است زیرا از زمان حضور این نیروها در هفت سال گذشته، تولید مواد مخدر از دو هزار تن به ده هزار تن رسیده است و ما تاوان سنگینی در این باره داده ایم که کشته شدن ۳۳۰۰ نفر از نیروهای ما در این راه از آن جمله است که بیانگر افزایش ناامنی در این کشور و مرزهای ماست.

وی با اشاره به شکست انگلیس و شوروی سابق در اقدام نظامی در افغانستان گفت: تجربه نشان داده است حضور نیروهای بیگانه نمی تواند مشکلات افغانستان را حل کند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به آمارهای اعلام شده در این زمینه بیان داشت: درهفت سال اخیر ۲۵۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه شده اما هیچ یک از اهداف اعلام شده در تامین امنیت و توسعه، تحقق نیافته است در حالی که با ۵۰ میلیارد دلار می توان تمام زیرساخت های افغانستان را نوسازی کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش پزشکی مبنی بر اینکه مهم‌ترین چیزی که امریکا باید در باره ایران بداند و مهم‌ترین موضوعی که ایران باید درباره امریکا بداند از نظر شما چیست؟ اظهار داشت: آنچه دولت امریکا و دیگر دولت ها باید درباره ایران بدانند احترام به حقوق ملت ایران است که میراث فرهنگی کهن و غنی و جایگاه مهمی در منطقه و جهان دارد.

وی تاکید کرد که آنچه ملت ما نیز باید بداند توجه به علوم و فناوری های نوین درسایه تعامل است و ما به همین منظور از دولت امریکا خواسته بودیم با برقراری خط پروازی میان ایران و امریکا موافقت کند اما تاکنون به آن پاسخ مثبت نداده است.

رئیس جمهور اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر وحدتداخل کشور، ابراز داشت: همه انسان ها از عدالت، پاکی و صداقت استقبال می کنند؛‌ در ایران وحدت اعتقادی بسیار قوی است و این به معنی وحدت سلایق نیست.

در ادامه این دیداریکی از استادان خطاب به رئیس جمهورافزود: برای این دیدار بیش از ششصد دانشجو و استاد تقاضای حضور کرده بودند که به علت جلوگیری از اختصاص سالن بزرگ تر تنها بخشی از آنها توانستند در این نشست حضور یابند.

وی ایران را کشوری بزرگ و بانفوذ در جهان دانست که نمی توان با زور با آن مقابله کرد و افزود: چرا ایران از این ظرفیت استفاده نمی کند و زمینه تعامل امریکایی هایی که دوستدار ایران هستند فراهم نمی شود؟

دکتر محمود احمدی نژاد در جواب به پرسش این استاد دانشگاه امریکا، اضافه کرد: ما معتقدیم همه انسان ها برای شکوفایی و رشد به یکدیگر نیاز دارند و ما دو سال پیش در ارتباط ایجاد شده با دانشگاه کلمبیا شماری از آنان را به ایران دعوت کردیم و آمدند و اکنون نیز ایران آماده افزایش تعامل با اندیشمندان و مردم امریکاست.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه رفتار با اقلیت‌های دینی در ایران، گفت: ‌در ایران اقلیت های دینی از جمله مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و آشوریان آزادانه به فعالیت های دینی خود می پردازند به طوری که هم اکنون در ایران حدود ششصد کلیسا وجود دارد که دوازده کلیسا به عنوان اثر فرهنگی در جهان ثبت شده است و ده ها کنیسه و محل عبادتی سایر ادیان الهی و زرتشتی داریم.

وی سپس به پنج نماینده اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی که در این نشست حضور داشتند اشاره و از آنها خواست خود در این باره توضیح دهند.

گیورگ وارطان نماینده مسیحیان ارمنی در مجلس نیز در این دیدار گفت: حضور ما در مجلس شورای اسلامی و در این نشست مبین آن است که اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران حضور دارند.

سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلسهم در این زمینه،خاطرنشان کرد: ایران همواره سرزمین اقوام مختلف بوده است که به خوبی در کنار یکدیگر زندگی و برای ساختن کشور با یکدیگر همکاری کرده اند.

وی افزود: هر گاه کشور سعادتمند بود ما هم سعادتمند بودیم و هر گاه تهدید شد ما هم خود را جزو تهدیدشدگان می دانستیم همچون جنگ تحمیلی که استکبار بر ما تحمیل کرد.

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان و رئیس کمیسیون فناوری مجلس شورای اسلامی نیز افزود: این بهترین گواه برای فراهم بودن شرایط تحصیلی و پیشرفت اقلیت های دینی در ایران است.

وی ادامه داد: ما یک امر مشترک مهم داریم و آن ایران عزیز است که به آن افتخار می کنیم و هرگاه تهدید شود همچون دوران دفاع مقدس با تمام توان آماده دفاع از آن هستیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راه حل رژیم صهیونیستی و فلسطین چیست، بیان داشت: هر جا درگیری و اختلاف است راه حل آن بازگشت به عدالت است و عدالت در مورد فلسطین برگزاری رفراندوم آزاد ملت فلسطین برای انتخاب سرنوشت خودشان است، منطقی که در همه جا پذیرفته است.

وی با اشاره به حوادث ۶۰ سال گذشته تصریح کرد: هر راهی غیر از این به شکست منجر خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به پرسش پروفسور بنجامین باربو مبنی بر اینکه چرا و با چه استدلال شما اینقدر بر مواضع خودتان درباره نفی هولوکاست پافشاری می کنید، گفت: اگر هولوکاست واقعه تاریخی است چرا اجازه تحقیق و مطالعه درباره آن داده نمی شود و چرا بسیاری به علت تحقیق در این باره در زندان های اروپا و امریکا به سر می برند؟

وی با انتقاد از آنچه برخورد غیرعلمی و غیرمنطقی با این موضوع خواند، یادآورشد: منطق ریاضی که قوی ترین منطق و استدلال ها را دارد تحقیق درباره آن نفی نمی شود اما درباره هولوکاست چرا؛ این به چه معناست؟

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: در جنگ جهانی دوم حدود شصت میلیون نفر از ادیان مختلف کشته شدند که از نظر ما این کشتارها مذموم است و نسل کشی کاری است بسیار زشت، اما این، تحقیق را نفی نمی کند.

وی ادامه داد: فرض کنیم هولوکاست روی داده؛ در کجا و به دست چه دولت هایی روی داده است و چرا به جای سوال و احقاق حقوق آنها تاوان آن را از ملت فلسطین می گیرند؟ میلیون ها نفر از آنان را آواره و اسیر کرده و به قتل رسانده اند؛ چرا باید برای جبران اتفاقی که در اروپا افتاده است ملت فلسطین قربانی شود؟

رئیس جمهور ایران اسلامی افزود: چه چیزی در هولوکاست نهفته است که حتی دانشجویی که در این باره قصد تحقیق دارد به زندان افکنده می شود؟

دکتر احمدی نژاد در عین حال گفت: تا زمانی که ریشه این مشکل شصت ساله پیدا نشود نمی توان انتظار حل آن را داشت و به همین علت معتقدیم مشکل فلسطین به دست مردم فلسطین حل می شود.

وی افزود: وقتی موضوع تحقیق درباره هولوکاست را مطرح کردیم ما را آدم کش معرفی کردند در صورتی که ما می خواهیم ظلم و جنایت نباشد.

رئیس جمهور همه انسان ها و ملت ها را محترم دانست و افزود: مشکلات جهان جز با همدلی و مشارکت قابل حل نیست بنابراین باید به راهکارهایی برسیم که همه دولت ها و ملت ها در آن مشارکت سازنده داشته باشند.

وی در این دیدار صلح و عدالت را ضرورتی انکارناپذیر در جهان امروز برشمرد و گفت: آنان که صلح و عدالت را به خطر می‌اندازند دوستدار بشریت نیستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها