Skip to content

همکاریهای پژوهشی بین المللی: افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و بلاروس

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری از افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و بلاروس خبر داد.
در نشست مشترک مدیران معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نماینده آکادمی علوم بلاروس، دو طرف بر افزایش همکاری‌های علمی پژوهشی بین دو کشور تاکید کردند.
در این نشست اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری با اعلام این مطلب که بر اساس آخرین رتبه بندی پایگاه استنادی اسکوپوس ایران از نظر علم در جهان در رتبه شانزدهم و در منطقه در جای نخست قرار دارد، اظهار داشت: سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران از نظر توسعه کمی آموزش عالی توجه ویژه به تحقیقات علمی، پژوهش‌های کاربردی و افزایش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری است.
مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به بازدید معاون پژوهش و فناوری این وزارتخانه از آکادمی علوم بلاروس گفت: در سفر سال گذشته مقرر شد با تلاش مضاعف کمیته مشترک علمی و پژوهشی بین دو کشور بتوانیم همکاری‌های علمی و پژوهش را در بین دانشگاه‌ها ارتقاء‌ بدهیم.
وی در ادامه با اشاره به ۳۸ طرح کلان ملی کشور اظهار داشت:‌ با مصوبه شورای عالی عتف و با همکاری مراکز آموزش عالی در جهت حل مشکلات کشور ۳۸ طرح کلان با همکاری حوزه کاربرد در حال انجام است و در این خصوص دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور بلاروس به عنوان طرف قرارداد بین الملل در پروژه‌های کلان ملی می‌توانند حضور داشته باشند.
در ادامه این دیدار نماینده اکادمیک علوم بلاروس ضمن تشکر از حضور در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران گفت: برای کشور بلاروس باعث خشنودی است که روابط بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بین دو کشور از سطح تفاهم‌نامه ارتقاء‌پیدا کند و به صورت عملیاتی و کاربردی بتوانیم طرح‌های مشترکی را داشته باشیم.
نماینده آکادمی علوم بلاروس درخصوص همکاری‌های علمی و پژوهشی با ایران گفت: در سال گذشته با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس  ما دو کنفرانس برگزار کردیم که با استقبال خوبی از  طرف دانشمندان ایران و بلاروس مواجه شد و در حال حاضر نیز ۲۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های بلاروس فقط در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند و امیدواریم در آینده نزدیک با اجرایی کردن تفاهم نامه این تعداد افزایش یابد.
وی ضمن اشاره به بازدید از مراکز دانشگاهی و پژوهشی افزود: در بازدیدهایی که با مراکز دانشگاهی و پژوهشی داشتیم، تفاهم نامه‌های خوبی را با این مراکز امضاء کردیم که نمونه آن امضاء‌تفاهم نامه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی است و امیدواریم بتوانیم در موضوعات مختلف از جمله اپتیک و  لیزر،‌ هوافضا، زیست فناوری، نانو فناوری و فناوری وابسته کشاورزی با همدیگر همکاری داشته باشیم.
نماینده آکادمی علوم بلاروس در پایان ضمن تاکید بر تاسیس مرکز علمی مشترک گفت: مرکز علمی مشترک میان دو کشور ایران و بلاروس می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری‌های علمی و پژوهشی و اجرای پروژه‌های کلان دو کشور باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها