Skip to content

همکاریهای پژوهشی بین المللی: گسترش همکاریهای علمی ایران با سایر کشورها کلید خورد.

قائم مقام وزیر علوم و رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ورود هیات های علمی مختلفی از کشورهای آلمان، آمریکا و چین به ایران طی هفته های گذشته و بازدید آنها از مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی کشور خبر داد.

دکتر حسین سالار آملی اظهار داشت: با تلاش دانشگاه صنعتی شریف، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۰۳ نیز در هفته آتی به تهران سفر خواهد کرد.

آنتونی جیمز. لگت ANHONY.J LEGETT معروف به تونی لگت، از سال ۱۹۸۳ استاد فیزیک در دانشگاه ایلینویز بود وی در در سال ۲۰۰۳ برای کمک های پیشگام به تئوری ابررسانایی و ابرشاره جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد.

وی همچنین به رایزنی های مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با سفارتخانه های بسیاری از کشورها در تهران به منظور گسترش تعاملات علمی دو طرفه طی هفته های گذشته اشاره کرد.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل افزود: مذاکرات جدی با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و سفارتخانه های عراق و افغانستان در جمهوری اسلامی ایران داشتیم تا فرصت بهتری برای جذب دانشجویان بیشتر از کشورهای همسایه را فراهم سازیم.

به گفته دکتر سالار آملی، در جریان دیدارهای دو جانبه با مسوولان آکادمی علوم چین و دست اندرکاران حوزه علم و فناوری آلمان درخصوص انجام پروژه های مشترک و دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و تبادل دانشجو و استاد جمع بندی های نهایی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری های شرکت های دانش بنیان داخلی با شرکت مشابه خارجی برای توسعه صادرات کالا و خدمات دانش بنیان و انتقال فناوری با کشور چین به توافقاتی دست یافتیم و با توجه به کیفیت بالای آموزش عالی ایران، مسوولان آکادمی علوم چین به ما پیشنهاد کردند سالانه تعدادی از دانشجویان ایرانی برای تحصیل به کشور آنها اعزام شوند و دولت چین، تمامی هزینه های تحصیل آنها را متقبل خواهد شد.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم یادآور شد: تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های چین که با حمایت مالی دولت این کشور صورت می پذیرد در رشته های مختلف پیش بینی شده است و زبان تدریس در این دانشگاه ها در سطح دکترا نیز انگلیسی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به پیشرفت چین در زمینه های اقتصادی و توسعه علوم کاربردی، زمینه انتقال تجربیات میان ایران و این کشور در این حوزه بیش از پیش میسر شود.

دکتر سالار آملی درعین حال با تاکید براینکه کشور ما نیز در بسیاری دانش های نوین از جمله نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی و پتروشیمی پیشرفت های خوبی داشته است، گفت: می توانیم در این رشته ها پذیرای دانشجویان چینی باشیم.

**فعالیت ۳۶ کرسی زبان فارسی در کشورهای جهان

دکتر سالار آملی همچنین به فعالیت ۳۶ کرسی آموزش زبان فارسی در خارج کشور اشاره کرد و گفت: استادان مطرح و برجسته زبان فارسی را برای تدریس در این کرسی ها اعزام می کنیم و زبان فارسی در کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور دست، حالت زنده و نسبتا پویایی دارد.

وی توسعه زبان فارسی را به منزله توسعه فرهنگ جمهوری اسلامی قلمداد کرد و اظهار داشت: سیاست های توسعه ای زبان فارسی با قوت ادامه پیدا می کند و در دستورکار وزارت علوم قرار خواهد داشت.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره وضعیت برپایی کرسی های ایران شناسی و اسلام شناسی در خارج ازکشور در دوره جدید فعالیت این مرکز گفت: اجرای این برنامه ها نیازمند برنامه ریزی، تخصیص اعتبارات و امکانات خاصی است که امیدواریم با تامین اعتبارات و بسترسازی لازم، در سال ۹۳ به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: وضعیت جذب دانشجو از کشورهای منطقه در دانشگاه های داخل کشور مناسب است اما باید به صورت جهشی، افزایش پیدا کند که در این رابطه با نهادهای مختلف وارد مذاکره شده ایم.

دکتر سالار آملی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشجویان خارجی هنگام ورود به دانشگاه های ایران، ابتدا زبان فارسی را می آموزند افزایش جذب این دانشجویان می تواند در بسط زبان فارسی در کشورهای مختلف تاثیرگذار باشد، ضمن آنکه فارغ التحصیلان خارجی کشور ما می توانند در بسط فرهنگ ایرانی اسلامی در اقصی نقاط جهان به ما کمک کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها