Skip to content

وبومتری: جدیدترین رتبه بندی وبومتریک دانشگاههای جهان و ایران

نتایج دوازدهمین رتبه بندی دانشگاه های جهان بر اساس وب سنجی در ژانویه ۲۰۱۱ اعلام شد که در این رتبه بندی که وسیعترین رتبه بندی در جهان است عملکرد ۱۲ هزار وب سایت دانشگاهی در سراسر جهان مورد بررسی و دسته بندی قرار گرفته است.

در رتبه بندی سال ۲۰۱۱ تغییراتی از جمله رتبه بندی های محلی و منطقه ای بیشتر و ارزیابی دوباره شاخصهای رتبه بندی برای نمایش بیشتر تاثیر آکادمیک حضور اینترنتی دانشگاهها صورت گرفته است. در این دوره از رتبه بندی تمرکز تنها بر روی ابعاد تحقیقاتی دانشگاهها نبوده و دیگر فعالیتهای آکادمیک از جمله آموزش، میزان مشارکت انجمنها، میزان انتقال تکنولوژیکی و دانش را نیز تحت پوشش خود قرار داده است.

نتایج کلی نسخه جدید رتبه بندی وبومتریک نشان دهنده سلطه بی چون و چرای دانشگاههای آمریکایی است. در حالی که موسسه MIT رتبه اول دانشگاههای جهان را به خود اختصاص داده است. در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان ۱۱۵ دانشگاه از آمریکا حضور دارند و در این میان ۱۶ دانشگاه نیز متعلق به کانادا هستند.

شکاف دیجیتالی آکادمیک میان دانشگاههای آمریکایی و دانشگاههای متعلق به کشورهای در حال توسعه همچنان برجای خود باقی مانده است. تنها نام ۵۹ دانشگاه اروپایی در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر به چشم می خورد که ۱۰ دانشگاه به بریتانیا تعلق دارند. همچنین جهانی شدن وب منجر به پدیدار شدن بین المللی دانشگاههای فرانسوی، استرالیایی، اسکاندیناوی، سنگاپور و تایوانی شده است.

بر اساس رتبه بندی جدید وبومتریک، رتبه ۱۰ دانشگاه برتر جهان به ۱۰ دانشگاه و موسسه آکادمیک آمریکایی اختصاص یافته است. MIT (موسسه تکنولوژی ماساچوست) در رتبه اول، هاروارد در رتبه دوم، استنفورد در رتبه سوم، کالیفرنیا برکلی در رتبه چهارم، کرنل در رتبه پنجم، ویسکنزین مدیسن در رتبه ششم، میشیگان در رتبه هفتم، مینه سوتا در رتبه هشتم، واشینگتن در رتبه نهم و دانشگاه پنسیلوانیا در رتبه دهم قرار دارند.

نکته شگفت انگیز این نسخه از رتبه بندی وبومتریک، حضور دانشگاه ملی تایوان در رتبه ۱۲ جهانی است. ۱۰ دانشگاه برتر آمریکای شمالی و کانادا نیز مشابه رتبه بندی جهانی بوده و به همان ترتیب از MIT آغاز شده و به پنسیلوانیا ختم می شود.

رتبه بندی دانشگاه های اروپا، اروپای مرکزی و شرقی از نظر وب سایت

به گزارش خبرگزاری مهر، چهار رتبه برتر دانشگاه های اروپایی به دانشگاهها بریتانیا اختصاص یافته اند: کمبریج، کالج لندن، ساوثهمپتون، آکسفورد، موسسه تکنولوژی سوئیس، دانشگاه اسلو نروژ، دانشگاه هلسینکی فنلاند، دانشگاه ادینبرگ انگلستان، دانشگاه گلاسکو انگلستان و دانشگاه وین اتریش به عنوان ۱۰ دانشگاه برتر اروپا انتخاب شده اند.

از سویی دیگر برترینهای بخش اروپای شرقی و مرکزی به دانشگاههای مشارکی و چارلز از چک، ژوبژانا از اسلوواکی، دانشگاه اقتصاد و تکنولوژی بوداپست و دانشگاه اتووس لوراند از مجارستان، دانشگاه فنی چک، دانشگاه ژاجیلونیان از هلند، دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو، دانشگاه واروکلا از هلند و دانشگاه ژگ از مجارستان اختصاص یافته است.

رتبه بندی دانشگاههای حوزه آسیا، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی از نظر وب سایت

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخش آسیا دانشگاههای ملی تایوان از کشور تایوان، توکیو و کیوتو از ژاپن، ملی چنگ کونگ و چیائو تانگ از تایوان، ملی سنگاپور، دانشگاه مرکزی از تایوان، هنگ کنگ، اوساکا و کِئیو از ژاپن رتبه های اول تا دهم را به دست آورده اند.

در حالی که در بخش آسیای جنوب شرق دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه جهانی ۹۲، دانشگاه پرنس سونگلا با رتبه جهانی ۳۲۴ از تایلند، دانشگاه چولالونکورن با رتبه جهانی ۴۱۸ از تایلند، دانشگاه کاستسارت با رتبه جهانی ۴۴۰ از تایلند، دانشکاه فنی مانیانگ با رتبه جهانی ۴۶۶ از سنگاپور، دانشگاه ماهیدل با رتبه جهانی ۴۹۹ از تایلند، دانشگاه گادجامادا با رتبه جهانی ۵۸۳ از اندونزی، دانشگاه اندونزی با رتبه جهانی ۵۹۹، دانشگاه چیانگ مای با رتبه جهانی ۶۰۶ از تایلند و دانشگاه سین مالزی با رتبه جهانی ۶۲۹ رتبه های اول تا دهم حوزه آسیای جنوب شرقی را بدست آورده اند.

در میان ۱۰ رتبه اول دانشگاههای بخش جنوب آسیا نیز موسسه علوم بنگلور (رتبه جهانی ۵۵۹) از هند، موسسه تکنولوژی کنپور (رتبه جهانی ۵۶۴) از هند، موسسه تکنولوژی بمبئی (رتبه جهانی ۵۸۹) از هند، موسسه تکنولوژی مدرس (رتبه جهانی۱۰۳۶) از هند، دانشگاه دهلی (رتبه جهانی ۱۱۴۳) از هند، موسسه مطالعات بنیادین تاتا (رتبه جهانی ۱۱۷۸) از هند، موسسه تکنولوژی دهلی (رتبه جهانی ۱۵۳۰) از هند، موسسه تکنولوژی کاراگپور (رتبه جهانی ۱۵۴۶) از هند، موسسه ملی تکنولوژی رورکلا (رتبه جهانی ۱۶۵۶) از هند و دانشگاه مدیریت علوم لاهور (رتبه جهانی ۱۶۹۲) از پاکستان رتبه اول تا دهم بخش جنوب آسیا را به خود اختصاص داده اند.

رتبه بندی دانشگاههای آمریکای لاتین از نظر وب سایت

دانشگاه سائوپائولو برزیل، دانشگاه ملی مکزیک، دانشگاه دولتی کامپیناس از برزیل، دانشگاه فدرال ریوگراند دو سل از برزیل، دانشگاه فدرال ریودوژانیرو از برزیل، دانشگاه دولتی پائولیستا جولیو از برزیل، دانشگاه فدرال سانتا کاترینا از برزیل، دانشگاه فدرال میناس ژرایس از برزیل، دانشگاه ۲۹۶ شیلی و دانشگاه ۳۲۸ برزیل رتبه های اول تا دهم برترین دانشگاههای حوزه آمریکای لاتین بر اساس وب سنجی را تشکیل می دهند.

رتبه بندی دانشگاههای کشورهای عربی از نظر وب سایت

دانشگاههای پادشاهی آل سعود، دانشگاه نفت و معادن پادشاهی فهد، دانشگاه امام محمد ابن سعود و دانشگاه پادشاهی عبد العزیز با وجود کسب رتبه های اول تا چهارم کشورهای عربی رتبه جهانی ۲۱۲ تا ۶۹۳۴ را در رتبه بندی جهانی کسب کرده اند.

رتبه بندی دانشگاههای اقیانوسه و آفریقا از نظر وب سایت

دانشگاه ملی استرالیا با رتبه جهانی ۷۷، دانشگاه کوئینزلند استرالیا با رتبه جهانی ۸۳، دانشگاه ملبورن استرالیا با رتبه جهانی ۸۶، دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا با رتبه جهانی ۱۴۱و دانشگاه موناش استرالیا با رتبه جهانی ۱۵۴در بخش اقیانوسیه و در قاره آفریقا نیز دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی با رتبه جهانی ۳۱۷، دانشگاه پورتوریا آفریقای جنوبی با رتبه جهانی ۴۷۴ ، دانشگاه ستلنبوش آفریقای جنوبی با رتبه جهانی ۵۱۷، دانشگاه ویتواتِرزرَند آفریقای جنوبی با رتبه جهانی ۶۴۰ و دانشگاه رودز آفریقای جنوبی با رتبه جهانی ۷۰۰ از قاره آفریقا رتبه های اول تا پنجم رتبه بندی وبومتریک را در مناطق جغرافیایی خود کسب کرده اند.

رتبه بندی وبومتریک دانشگاههای جهان را بر اساس ارزیابی آموزشهای برتر در وب، حجم، قابلیت دید و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها و منابع اطلاعات و تفسیر آنها رتبه بندی می کند.

دانشگاههای ایران

نام دانشگاه

 

رتبه جهانی دانشگاه

 

شاخص اندازه صفحات وب

 

شاخص قابلیت مشاهده توسط دیگران

 

شاخص فایلهای قابل دسترسی

 

شاخص منابع علمی و میزان ارجاعات

 

دانشگاه تهران

 

۹۳۸

 

۸۱۹

 

۹۷۴

 

۹۶۶

 

۷۸۹

 

دانشگاه فردوسی مشهد

 

۱۰۰۲

 

۱۰۴۶

 

۲۷۰۲

 

۷۹۳

 

۵۸

 

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

۱۰۱۱

 

۹۶۲

 

۱۹۳۷

 

۱۵۱۴

 

۲۶

 

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

۱۲۸۸

 

۱۰۰۳

 

۳۶۸۶

 

۱۴۴۶

 

۱۱۷۰

شاخصهای رتبه بندی وبومتریک در این نسخه از گزارش رتبه بندی شامل اندازه صفحات وب (size)، قابلیت مشاهده از سوی دیگران و میزان لینک هایی که مراکز دیگر به سایت اصلی داده باشند (visibility)، فایل های قابل دسترسی ( rich file) و همچنین تعداد منابع علمی سایت و میزان ارجاعات به آن (scholar) بوده است.

دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۹۳۸، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز ۸۱۹، در شاخص قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز ۹۷۴، در شاخص فایلهای قابل دسترسی امتیاز ۹۶۶ و در شاخص میزان ارجاعات امتیاز ۷۸۹ را به دست آورده است. این در حالی است که رتبه این دانشگاه در آخرین نسخه ای که از رتبه بندی وبومتریک در ماه مرداد منتشر شد رتبه جهانی دانشگاه تهران ۸۹۹ اعلام شده بود.

دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این رتبه بندی به رتبه جهانی ۱۰۰۲ دست پیدا کرده است. امتیاز این دانشگاه در شاخصهای اندازه صفحات وب ۱۰۴۶، در قابلیت مشاهده از سوی دیگران ۲۷۰۲، در فایلهای قابل دسترسی ۷۹۳ و در میزان ارجاعات ۵۸ اعلام شده است.

رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سال گذشته بهبود قابل توجهی داشته و از رتبه ۱۱۸۲ به رتبه ۱۰۱۱ ارتقا یافته است. شاخص اندازه صفحات وب در این دانشگاه امتیاز ۹۶۲، قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز ۱۹۳۷، فایلهای قابل دسترسی امتیاز ۱۵۱۴ و میزان ارجاعات امتیاز ۲۶ را به دست آورده است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با فاصله ای بزرگ از آخرین رتبه جهانی دانشگاه ایرانی یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در رتبه ۱۲۸۸ جهانی قرار گرفته و در شاخصهای اندازه صفحات وب امتیاز ۱۰۰۳، قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز ۳۶۸۶، فایلهای قابل دسترسی امتیاز ۱۴۴۶ و در شاخص میزان ارجاعات امتیاز ۱۱۷۰ را کسب کرده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها