Skip to content

وزیر بهداشت: ایجاد دکترای تخصصی (PhD) علوم پایه برای رشته های تخصصی بالینی

وزیر بهداشت از راه اندازی مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) علوم پایه برای رشته های تخصصی بالینی خبر داد و گفت: این دوره به منظور برطرف کردن ضعف کشور در زمینه علوم پایه پزشکی تأسیس می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در مراسم اختتامیه آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی با اعلام این خبر افزود: دوره Ph.D علوم پایه برای رشته های تخصصی بالینی به گونه ای خواهد بود که یک فرد متخصص در رشته خاص بالینی می تواند در یک رشته دیگر مرتبط دوره دکتری تخصصی دریافت کند.
وی افزود: این دوره به ارتقاء تحقیقات و سطح آموزشی رشته های علوم پایه و بالینی می انجامد. توقع این است که فراگیران نیز از این فضا استفاده کنند و تحقیق و پژوهش را یک پله ارتقاء ببخشند.
وزیر بهداشت با اشاره به تسهیلاتی که برای پذیرفته شدگان دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی با رتبه های برتر در نظر گرفته شده است، گفت: به تازگی مجوزهایی برای جذب هیئت علمی به دانشگاههای مناطق محروم داده شده است که رتبه های برتر آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی می توانند در این مناطق به عنوان عضو هیئت علمی کار خود را شروع کنند. در این میان رشته های فوق تخصصی با تعهد خاص (تعهد به مدت چند برابر زمان تحصیل) و تعهد عام روبرو هستند.
وی اضافه کرد: تأکید جذب هیئت علمی بر فارغ التحصیلان ممتاز است که این امر به نفع دانشگاه برای استفاده از نیروی توانمند و به نفع فارغ التحصیل به معنی بکارگیری در میان اعضای هیئت علمی است.
دکتر لنکرانی در خصوص وضعیت ادامه کار فارغ التحصیلان رشته های تخصصی پزشکی بالینی خاطرنشان کرد: دو راه برای این گروه وجود دارد که بخشی خدمت رسانی و حضور در بخش درمان و بخش دیگر فعالیت در حوزه تولید علم است. وزارت بهداشت وظیفه دارد راه دوم را برای این گروه از علاقمندان تسهیل کند.
وی افزود: البته راه حضور در تولید علم درآمد کمتر، زمان طولانی تر و راه سخت تری را پیش روی فارغ التحصیلان می گذارد اما برای اینکه کشور به حرکت عزت مندانه خود در پیشرفت علمی ادامه دهد این مسئولیت متوجه دانشگاه ها است که هیئت علمی علاقمند به تحقیق و پژوهش نیز داشته باشد.
وزیر بهداشت با تفاوت قائل شدن میان چاپ مقاله و نگارش آن گفت: خوشبختانه مقالات کشور رشد مناسبی داشته اند و در سال گذشته ضریب ارجاع به مقالات پژوهشگران ایرانی بالای ۱۵ بوده است .

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها