Skip to content

وزیر بهداشت: تدوین نظام نوآوری سلامت در چارچوب نقشه جامع علمی کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین نظام نوآوری سلامت در چارچوب نقشه جامع علمی کشور با همکاری ۲ هزار عضو هیئت علمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در دومین کنگره بین‌المللی و نهمین کنگره سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور افزود: تدوین نظام نوآوری سلامت در چارچوب نقشه جامع علمی کشور دنبال می‌شود که پیش‌نویس آن اکنون با تلاش وزارت بهداشت تهیه شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: این وزارتخانه با بهره ‌گیری از فعالیت ۲ هزار عضو هیئت علمی مجموعه اطلاعات در عرصه پزشکی را در حال تهیه و اجرا دارد.

دکتر باقری لنکرانی با اشاره به رشد مقالات علمی در کشورهای مختلف دنیا گفت: کشور چین با رقم ‪ ۱۴‬درصد بالاترین میزان رشد را در تعداد مقالات علمی پزشکی دارا است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که میزان رشد مقالات علمی در بین کشورهای منطقه حداقل ۲ درصد و حداکثر ‪ ۹‬درصد است. در حال حاضر جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه در حوزه پزشکی به جز کشور ترکیه در سطح بالایی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رشد مقالات علمی تنها شاخص پیشرفت در این بخش ندانست و افزود: باید اثرگذاری آن نیز مورد توجه قرار گیرد و تحقیقات ارائه شده کاربردی باشد.

دکتر باقری لنکرانی تأکید کرد: در این زمینه تنها کشوری هستیم که توانسته‌ایم در چند سال شاخص رشد تعداد مقالات را با رقم بالا کسب کنیم و تولید مقالات علمی در حوزه پزشکی در سه سال گذشته از‪ ۳۵‬درصد رشد برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: در این زمینه به دنبال کارهای تصنعی نیستیم بلکه در این همایشها بازخوانی وظایف و چشم‌انداز تحقیقات دانشجویی ضروری است که این امر در ارتقای آموزش اهمیت بسزایی دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بها دادن به تحقیقات دانشجویی را از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری دانست.

وی همچنین از تأسیس هشت قطب آزمایشگاه های مرجع تحقیقاتی در کشور خبر داد و گفت: این آزمایشگاهها به صورت مرجع در سطح کشور تأسیس می شوند.

دکتر باقری لنکرانی تاکید کرد: امسال در بحث خدمت‌رسانی شاهد تحولاتی هستیم که در این خصوص بررسی نقاط مهم که کیفیت خدمات درمانی را تحت تاثیر دارد دنبال می کنبم.

وی اجرا و نهادینه کردن طرح پزشک خانواده در سراسر کشور را اولویت و برنامه مهم وزارت بهداشت در سال جاری دانست و افزود: نظام نوآوری سلامت چشم‌انداز وزارت بهداشت به ‌لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدمت‌رسانی  بسیار مهم است.

نهمین کنگره سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور و دومین کنگره بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی در مشهد با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه این کنگره از ۱۶ پژوهشگر برگزیده دانشجویی تقدیر به عمل آمد.

امیرحسین مودب دبیر دومین کنگره بین المللی و نهمین کنگره سالیانه‌ پژوهشی دانشجویان علوم‌ پزشکی کشور با اشاره به مقالات رسیده به این کنگره و ارائه سخنرانی ها خاطرنشان کرد: در مدت سه روز ۹۷ مقاله پژوهشی در قالب سخنرانی و ۲۷۸ ‬مقاله به صورت پوستر در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی در این گنگره ارائه شد.

امیر حسین مودب افزود: پژوهشهای برتر در چهار بخش سخنرانی های داخلی و بین‌المللی، پوسترهای دانشجویی و کارگاه آموزشی توسط هیئت داوران متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ‪ ۲۵‬دانشجوی منتخب برگزیده شد. در مجموع یک هزار ۷۳۰ مقاله در زمینه‌های پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، بهداشت، نانو، فناوری، پرستاری و مامایی در این دوره از کنگره با حضور ۶۵۰ ‬دانشجو ارائه شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها