Skip to content

وزیر بهداشت: کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران راه اندازی شد

وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی سایت کتابخانه دیجیتال پزشکی کشور گفت: این کتابخانه دسترسی دانشگاهها را به منابع الکترونیکی تسهیل می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در مراسم آغاز به کار رسمی سایت کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته پیش از این نیز این امکان برای دانشگاهها وجود داشت اما به دلیل اینکه دانشگاهها مجبور بودند به صورت جداگانه در این بخش تأمین اعتبار کنند، هزینه ها افزایش پیدا می کرد و همه به صورت یکسان نیز نبود.

وزیر بهداشت افزود: در پایان سال ۸۴ مقرر شد که بودجه ای به صورت متمرکز از سوی وزارت بهداشت برای اینکار تأمین شود و کف ثابت برای دسترسی دانشگاهها به منابع الکترونیک تعریف شد و امسال اینکار ارتقاء پیدا کرد و مجموعه دسترسی ها در یک صفحه اینترنتی تجمیع پیدا کرد.

وی یادآور شد: این مجموعه به صورت واحد در آمده است و پیش بینی شده است که امکانات دیگری نیز از جمله دسترسی به کتب الکترونیک و دسترسی به پایان نامه به آن اضافه می شود. این کار اکنون به مرحله ای رسیده است که می توان از آن به نام کتابخانه دیجیتال دانشگاههای علوم پزشکی کشور از آن یاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص سایت کتابخانه الکترونیک برای استفاده اساتید علوم پزشکی کشور گفت: وزارت بهداشت منابع الکترونیک را خریداری کرده و در اختیار دانشگاهها قرار داده است و اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی می توانند به راحتی از این منابع استفاده کنند و مقالات را با متن کامل بدست بیاورند.

دکتر بهرام عین اللهی خاطرنشان کرد: سایت کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران در آدرس اینترنتی www.inlm.org قرار دارد و اعضای هیئت علمی می توانند با دریافت گذرواژه و کد کاربری از مجلات علمی موجود در آن و متن کامل مقالات علمی استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت ۳۰ میلیارد ریال برای ایجاد کتابخانه الکترونیک هزینه کرده است و سرور مرکزی این کتابخانه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

جامعیت، امکان تجدید منابع و استفاده ازروش جدید کاوش یکپارچه درآن ، وجود ۱۵۰کتاب الکترونیک مأخذ ، امکان دسترسی به هفت پایگاه اطلاع رسانی اساسی علوم پزشکی ، دسترسی به مختصات فنی، علمی وتکنیکی حدود ۲۰ هزار قلم دارویی و همچنین ۱۰ هزار تصویر و در نهایت طراحی یک سایت جدید با سیستم اینترنتی تلفیقی در این مجموعه، از ویژگیهای اولین کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران به آید.

کاربران در سراسر کشور می‌توانند از طریق این سایت، به حدود ۱۰ هزار ژورنال معتبر پزشکی دسترسی پیدا کنند که این ژورنال ها، دارای بیشترین بهره وری و کاربرد در زمینه علوم پزشکی هستند.

از طریق این سایت می توان به ۷ پایگاه اطلاع رسانی اساسی در علوم پزشکی مانند ISI ومدلاین دسترسی پیدا کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها