Skip to content

پارک های علم و فناوری: فروش ۱۰هزارمیلیارد ریالی محصولات پارک های علم و فناوری در سال ۹۲

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت درآمدزا کردن فعالیت های پژوهشی در کشور، از فروش ۱۰ هزار میلیارد ریالی محصولات پارک های علم و فناوری در سال گذشته خبر داد.

دکتر سورنا ستاری در نشست مشترک با مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت که در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد، اظهار کرد: هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهادینه کردن بحث پژوهش در کشور در راستای درآمدزایی و تجاری سازی است.

وی افزود: پژوهش منبع هزینه نیست بلکه منبع درآمد است و باید از آن درآمدزایی و ارزش افزوده ایجاد کرد اما الان این تفکر اشتباه در کشور وجود دارد که کار پژوهش هزینه بر خواهد بود.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، درآمدزا کردن فعالیت های پژوهشی را نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در این حوزه دانست و گفت: ایجاد حلقه های واسط در حوزه پژوهش یک ضرورت است که پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان از جمله آنها به شمار می آید و دانشگاه ها می توانند در پیشبرد این کار، تاثیرگذار باشند.

**سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیاردی و فروش ۱۰ هزار میلیاردی

دکتر ستاری فعالیت در حوزه پژوهش و فناوری را اقدامی اقتصادی و دارای ارزش افزوده بالا عنوان کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری دولت در حوزه پارک های علم و فناوری تنها ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است در حالی که این پارک ها سال گذشته موفق شدند ۱۰هزار میلیارد ریال تکنولوژی تولیدی خود را به متقاضیان در بازار به فروش برسانند.

رئیس هیات عامل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه ظرفیت های بالایی در حوزه پژوهش، تولید دانش و فناوری برای ایجاد اشتغال و درآمد برای کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: این تفکر که یک متخصص در هیات علمی استخدام شود، سی سال کار کند و سپس بازنشسته شود، قدیمی و غیرقابل قبول است و امروز باید این رویه تغییر کند و اعضای هیات علمی پس از پنج سال ایده ها و تفکرات خود را به مرحله تجاری برسانند و تکنولوژی خود را به ثروت تبدیل کنند.

وی به فعالیت ۳۰ پارک علمی و فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت های مبتنی بر علم و فناوری میان دستگاه ها، نهادها و وزارتخانه ها ضروری است.

دکتر ستاری ادامه داد: در حوزه هایی چون آی تی، آی سی تی، پزشکی و داروسازی دارای بیشترین تعداد شرکت های دانش بنیان هستیم اما در حوزه نفت تعداد این شرکت ها محدود است و لازم است در این حوزه با حمایت وزارت نفت تعداد موسسات و شرکت های دانش بنیان افزایش یابد.

**دولت در حوزه تجاری سازی هزینه نخواهد کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در موضوع دانش با دو بخش مهم و اساسی روبرو هستیم، توضیح داد: مرز دانش و تجاری سازی دو بخش مهم علم به شمار می روند که دولت باید در حوزه مرز دانش سرمایه گذاری کند چرا که انجام چنین فعالیتی یکی از ماموریت ها و وظایف هر دولتی به شمار می آید.

دکتر ستاری تصریح کرد: اگر پولی که باید در مرز دانش هزینه شود در حوزه تجاری سازی مصرف شود مرز دانش از بین خواهد رفت بنابراین با اعطای معافیت های مالیاتی و گمرکی در ازای کار تجاری سازی و ایجاد تسهیلات و وام به عنوان مشوق های بیشتر برای شرکت های دانش بنیان می توانیم خلاء حمایت از این بخش را رفع کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها