Skip to content

پتنت: در کشور از هر ۸۰۰ مقاله علمی فقط یکی به ثبت اختراع منجر می شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشور، تعداد بالای مقالات علمی تولید می شود اما کاربرد آنها مورد توجه قرار نمی گیرد به طوری که براساس یک برآورد در ایران از هر ۸۰۰ مقاله علمی تنها یک مقاله تبدیل به پتنت(ثبت اختراع) می شود.

 

دکتر علی اصغر توفیق در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس ۲۰۱۴) گفت: باتوجه به افزایش تعداد مقالات علمی، تعداد کمی از آنها اجرایی شده و تبدیل به پتنت شده اند که این امر نشان از فاصله زیاد بین صنعت و علم دارد.

 

 

واژه پتنت از کلمه لاتین patere آمده است. بر اساس تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری، پتنت حقی انحصاری است که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می شود. با این حمایت قانونی، اختیار بهره برداری تولید، استفاده، فروش و صادرات یک اختراع به صاحب آن در محدوه زمانی خاصی (عمدتاً ۲۰ سال) داده می شود. بطور خلاصه می توان گفت که فلسفه حق اختراع، بهره برداری و بکارگیری اختراعات، خارج نمودن فناوری های مرتبط با اختراع از حالت مخفی و تضمین حقوق مادی ومعنوی مخترع است. هر ایده و ابتکار جدید به شرطی بر اساس قانون ثبت اختراع، قابل ثبت می باشد که شرایط چهارگانه جدید بودن، گام ابتکاری، کاربرد صنعتی و افشاء اختراع را داشته باشد.

 

 

معاون وزیر صنعت گفت: در سایر کشورها فاصله میان تولید مقاله و اختراع نیست و ثبت هر پتنت بین ۳ تا ۵ مقاله است.

 

 

وی افزود: این نمایشگاه فرصتی است تا فناوری های علمی تبدیل به دانش فنی شود تا در صنایع و کارخانه ها این دانش شکل گرفته و توسعه پیدا کند.

 

 

دکتر توفیق در دامه افزود: باید ارتباط لازم بین فناوری های ایجاد شده در کشور با صنعت برقرار شود.

 

 

وی تصریح کرد: باید فشار کار را از روی تهیه مقالات علمی کم کرد تا از دانش اساتید دانشگاه بیشتر در صنایع استفاده شود.

 

 

معاون وزیر صنعت با اشاره به این که اقتصاد ما باید دانش محور باشد، گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند این مهم را برآورده کنند.

 

 

وی تصریح کرد: طبق آیین نامه ابلاغ شده اساتید دانشگاه می توانند برای یک سال فرصت مطالعاتی در صنایع کار کرده و دانش خود را به صنایع منتقل کنند.

 

 

وی در پایان گفت: چنانچه واحدهای دانش بنیان و اساتید در صنایع حضور پیدا کنند نیازهای صنعت شناسایی شده و بر اساس تشخیص های علمی اساتید می توان در جهت رفع آنها اقدام کرد.

 

 

سومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس ۲۰۱۴) روزهای دوم تا چهارم خردادماه سال جاری با حضور ۶۰ شرکت خارجی در تهران برگزار می شود.

 

 

پیشتر عباس علی آبادی نماینده انجمن های علمی ایران از تجاری سازی نشدن تولیدات علمی در کشور انتقاد کرد ه بود و گفته بود: در ایران از هر ۸۲۰ مقاله تنها یک اختراع به ثبت می رسد.

 

 

وی افزود: باید از خود بپرسیم که چرا در ژاپن از هر ۱.۴ مقاله ، در آمریکا از هر ۲.۷ مقاله، در کره جنوبی از هر ۳ مقاله، در آلمان از هر ۷.۲ مقاله و در چین از هر ۳۴ مقاله یک اختراع به ثبت می رسد اما در ایران این رقم به ۸۲۰ مقاله رسیده است.

 

 

به گفته علی آبادی با نگاهی به نسبت اختراعات ثبت شده به اختراعات تجاری شده حتی با شرایطی بحرانی تر رو به رو می شویم و در حالی که در کشور های توسعه یافته تولید علم منجر به ثبت اختراع و همچنین اختراعات ثبت شده با طی مراحل تجاری شدن تبدیل به ثروت می شوند در کشور ما این روند تقریبا متوقف است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها