Skip to content

پژوهانه: اعطای پژوهانه به اساتید معتمد برای اجرای پروژه های دفاعی

رئیس موسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاع از اعطای پژوهانه به اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: به منظور اجرای طرح‌های کلان در حوزه دفاعی تعدادی از اساتید معتمد و معین شناسایی می‌شوند و با اعطای پژوهانه‌ به آنها طرح‌هایی در قالب پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه دفاعی اجرا می شود.

دکتر محمدرضا ولوی در جلسه مشترک معاونین پژوهشی سازمان‌های دفاعی با معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه اساتید معین و معتمد باید دارای نقشه راه باشند، اظهار داشت: این اساتید می‌تواند از زیرساخت‌ها، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های صنایع دفاعی بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه وزارت دفاع به سمت حرفه‌ای شدن تحقیقات و توسعه فناوری حرکت می‌کند افزود: وزارت دفاع در مسیر توسعه تحقیقات از رشد و بلوغ مناسبی برخوردار بوده است.
رئیس موسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاع با اشاره به گذراندن دوره‌هایی چون جنگ و بعد از جنگ اظهار داشت: در هر کدام از این دوران تلاش شد تا اقدام به توسعه فناوری‌ها در حوزه دفاعی شود که این همکاری‌ها در قالب اجرای پروژه‌های دفاعی اجرایی شد.
وی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه دفاعی یادآور شد: در حال حاضر نیاز بود تا در این حوزه سازماندهی و نهادسازی صورت گیرد تا با ایجاد فضای تعامل با دانشگاه‌ها و سازمان‌های اصلی و اجرایی پروژه‌هایی کلانی اجرایی شود.
دکتر ولوی از ایجاد قطب‌های همکاری با دانشگاه‌ها در حوزه دفاعی خبر داد و ادامه داد: این قطب‌ها زمینه مشترک همکاری وزارت دفاع با دانشگاه‌ها را فراهم کرد که با تدوین نقشه‌های علمی پروژه‌های عملی در حوزه‌های دفاعی اجرایی شد.
وی برگزاری بیش از ۱۰۰ کنفرانس ملی و کارگاه‌های آموزشی را از برنامه‌های مشترک این وزارتخانه با دانشگاه‌ها نام برد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان های تخصصی چون هوافضا، صنایع دفاعی، سازمان هوایی، شرکت صاایران، سازمان صنایع دریایی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در کشور شکل گرفته است که این نهادها می‌توانند زمینه‌های همکاری مناسبی در حوزه دفاعی باشند.
رئیس موسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاع با تاکید بر اینکه همکاری با این نهادها موجب حرفه‌ای و تخصصی شدن در حوزه دفاعی است، اضافه کرد: اولین حلقه همکاری‌ها و تعاملات وزارت دفاع با نهادهای علمی، مراکز توسعه علم و فناوری است. از این رو ما به دنبال مراکزی هستیم تا اقدام به توسعه علوم و فناوری کند که این مراکز به دانشگاه ها نزدیک‌تر است.
وی توسعه فناوری را از دیگر حلقه‌های همکاری وزارت دفاع با دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: اصلی‌ترین بخش تولید قدرت و صنعت دفاعی دفاتر طراحی است. این دفاتر قادر به تولید سامانه‌های دفاعی هستند که با ایجاد شبکه‌های تعامل یکپارچه می‌توانیم به اهداف مورد نیاز در حوزه دفاعی دست یابیم و چرخه ایده تا محصول را تکمیل کنیم.
دکتر ولوی با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت موشک‌ها، هواپیماها و رادارها از دفاتر طراحی خارج می‌شوند، ادامه داد: از این جهت ما نیاز به شناسایی و ایجاد شبکه‌های علمی داریم که شامل اعضای هیات علمی و محققان است تا باهمکاری آنها طرح‌های کلان، فضای تعامل با دانشگاه‌ها اجرایی شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه بیشترین طرح‌های کلان در حوزه دفاعی تعریف شده است، یادآور شد: از ۲۰ طرح مصوب ۸ طرح و در فاز دوم از ۳۷ طرح ۱۴ طرح از سوی حوزه دفاعی مطرح شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها