Skip to content

پژوهش‌های کاربردی: ارائه تسهیلات بانکی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در تجاری سازی پژوهش

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران کشور گفت : این صندوق با هدف حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران کشور زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شده است که کمک به اجرای طرحهای تحقیقاتی، تجاری سازی نتایج پژوهشی محققان، کرسی پژوهشی از رسالت های این صندوق است .
به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر محمد فرهادی امروز در یک نشست خبری با اشاره به برنامه های این صندوق افزود: گرنت، کمک به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از کشور و ثبت ایده ها و طرحها ، کمک برای  به ثمر رساندن نوآوری ها و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های پژوهشی نیز از دیگر رسالت های صندوق است.
وی با اشاره به کمک به اجرای طرحهای تحقیقاتی شامل سفارش پروژه توسط صندوق بر اساس نیازها و اولویت های پژوهشی صندوق و ارائه طرح توسط پژوهشگر، افزود : صندوق از طرح هایی که به صورت تیمی اجرا شده، میان رشته ای و فرارشته ای باشند و با همکاری چند مرکز علمی داخل و یا با همکاری مراکز علمی داخل و خارج انجام شوند ، حمایت می کند .
دکتر فرهادی گفت : صندوق در راستای حمایت معنوی از پژوهشگران و ایجاد حقوق مالکیت فکری برای آنها ، بانک اطلاعاتی ایده پژوهشی کشور را ایجاد کرده است که پژوهشگران می توانند ایده های پژوهشی خود را در سایت صندوق به ثبت برسانند .
وی با اشاره به این که بر اساس ضوابط کرسی پژوهشی به محققان برجسته و صاحب نام از سوی صندوق تعلق می گیرد ، گفت : در سال گذشته در زمینه زبان فارسی به عنوان زبان علمی ، داروسازی نوین ، مخابرات ( رمز ) ، شیمی ، تجربه ، گداخت هسته ای ، سلول های بنیادی ، پیوند – کاشت زیست مواد کرسی های پژوهشی به دانشمندان و مراکز علمی اعطاء شده و امسال نیز تاکنون دو کرسی پژوهشی در زمینه فیزیک و نانوفناوری اعطا شده است .
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران خاطر نشان کرد : در حال حاضر میزان بودجه اعطایی هر کرسی پژوهشی سالانه ۳۰۰ میلیون ریال است .
دکتر فرهادی با اشاره به اینکه صندوق با استفاده از اساتید صاحبنظر در حقوق IP برای ثبت اختراعات پژوهشگران در خارج از کشور اقدام کرده است ، افزود : تاکنون ۸ درخواست برای ثبت پتنت بین المللی به حوزه حقوقی ثبت اختراعات صندوق ارجاع شده است که همگی در اقدام اولیه به نام پژوهشگران ایرانی با حمایت صندوق ثبت اولیه شده اند .
وی با اشاره به این که صندوق از تجاری سازی نتایج پژوهشی حمایت می کند ، افزود : این صندوق به صورت تسهیلات بانکی، کاهش ریسک سرمایه گذاری در تجاری سازی پژوهش و بیمه آن و کاهش بهره بانکی به پژوهشگران کمک می کند که در سال گذشته ۴ میلیارد ریال برای این امر در نظر گرفت و امسال نیز چنین رقمی را پیش بینی کرده است .
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران کشور حمایت از ایجاد و توسعه زیر ساخت های پژوهشی با هدف کمک به انجام فعالیت های پژوهشی را از برنامه های صندوق عنوان کرد و افزود : کمک به برگزاری کارگاه های آموزشی ، کمک به انجام طرح های تحقیقاتی نیمه تمام ، کمک به حل مشکلات مالی پژوهشگران و اهداء جوایز به پژوهشگران نمونه از دیگر فعالیت های صندوق است .
دکتر فرهادی اظهار داشت : از شروع عملیات صندوق تاکنون بیش از ۵۰۰ طرح در کمیته های تخصصی تصویب شده است که از این تعداد تاکنون ۱۶ طرح به پایان رسیده و ۱۷ طرح تا میزان ۹۰ درصد پیشرفت داشته اند ، ضمنا از طرحهای مصوب صندوق تاکنون ۷۰ مقاله ISI در مجله های علمی معتبر به چاپ رسیده است .
دکتر فرهادی، بهره وری و رشد، علمی کردن زبان فارسی، آسیب شناسی مدیریتی، فرهنگی، دینی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در زمینه علوم انسانی، تحقیقات در زمینه علوم ژنتیک، بیولوژی، سلولی و ملکولی، پروتنومیکس، بیوانفورماتیک و ترانس ژنیک، تحقیقات در زمینه سلولهای بنیادی در حذف بیماری ها و تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی با روش های ملکولی پیشرفته از زمینه علوم پزشکی و دامپزشکی از جمله اولویت های پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران دانست .
وی تقویت پژوهش بر محور ابررسانه ها، مواد نو، بیوسنسورها و موارد مشابه در ارتقاء علم نوآوری و فناوری های نو و برتر و بررسی و شناسایی ترکیبات موثر گیاهان دارویی به منظور کشف داروهای جدید گیاهی در علوم و علوم زیستی، توسعه فناوری های میکروالکترونیک، بررسی مصالح و مواد هوشمند و مواد زیستی در فنی و مهندسی، مدیریت پایدار محیط زیست و منابع طبیعی، شناسایی منابع ، مقادیر و دینامیک ( پویایی ) آلاینده های آب خاک و هوا و روش های کاهش تاثیرات آنها، افزایش بهره وری در منابع طبیعی و استفاده از ضایعات تولیدات کشاورزی، آبزیان و صنایع مرتبط برای تولیدات دارویی، بهداشتی در کشاورزی و منابع طبیعی و مهندسی بافت ، طرح های نانو مواد و مواد جدید و داروهای نو ترکیب در حوزه میان گروهی از دیگر اولویت های صندوق برشمرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها