Skip to content

پژوهشهای دانشجویی: بازنگری در مساله شناسی و تعیین عناوین پایان‌نامه‌های دانشجویی ضروری است

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور با تاکید بر این که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی باید از ابعاد مختلف مورد حمایت قرار گیرند، اظهار داشت: بازنگری در مساله شناسی و تعیین عناوین پایان‌نامه‌های دانشجویی ضروری است.

دکتر صادق واعظ زاده که در مراسم سیزدهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی، نهمین دوره پژوهش برتر دانشجویی و سومین دوره اهدای نشان علمی علامه بهاء الدین عاملی (شیخ بهایی) در دانشگاه تربیت مدرس سخن می‌گفت با بیان اینکه پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی از مهمترین عوامل رشد پژوهش در کشور به شمار می‌روند گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سرمایه‌های اصلی تولید علم در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به آمار ۳۲ هزار نفری دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در کشور گفت: این دانشجویان، سرمایه‌های کمی و کیفی کشور ما هستند و باید با اتکا به این سرمایه‌ها و همچنین اساتید دانشگاه‌ها به افق‌های ترسیم شده پیش روی کشور دست یابیم.

دکتر واعظ زاده با اشاره به ضرورت توجه جدی به بحث پایان نامه‌ها گفت: پایان نامه‌ها باید در چرخه نوآوری ملی به جایگاه ارزنده‌ای دست یابند و به سمتی حرکت کنیم که پایان نامه‌ها به سطوح بالاتر کیفی برسند.

وی ارتقای نقش پژوهش در رساله‌ها را مقدم ترین مسائل آموزش عالی عنوان کرد و گفت: باید با کمک اساتید دانشگاهها و دانشمندان در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

دکتر واعظ زاده با اشاره به نهایی شدن بحث برنامه پنجم توسعه، اظهار امیدواری کرد: نقشه جامع علمی کشور هرچه سریعتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور مهمترین مسئله در ارتقای کیفیت پایان نامه‌ها را مساله شناسی در تعیین عناوین و موضوعات پایان نامه‌ها بیان کرد و اظهار داشت: مساله شناسی از مهمترین مسائل در این حوزه به شمار می‌رود که باید مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین استفاده از منابع عظیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر واعظ زاده افزود: پایان نامه‌ها باید به نحوی تنظیم شوند که در حل مسائل کشور ما را یاری رسانند و نباید در تدوین پایان نامه‌ها به موضوعات تکراری پرداخته شود. پایان نامه ها باید به حوزه های کاربردی، اختراع و نوآوری نیز توجه بیشتری داشته باشند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت توجه به پایان نامه‌ها در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: عظمت بزرگان ما و گاهی ابهت دانشمندان بین المللی باعث می‌شود که ما تنها به درک مفاهیم آنها اکتفا کنیم و این در حالی است که ما باید با استفاده از آن دستاوردها، به مسائل نوین در استمرار آن دستاوردها بیاندیشیم که متاسفانه در این جهت در وضعیت مطلوبی قرار نداریم.

دکتر واعظ زاده با اشاره در خصوص حمایت از پایان نامه‌ها گفت: با تدوین ساز و کارهای حمایتی باید پایان نامه‌ها را مورد توجه بیشتری قرار داد، توجه به حمایت یک بعدی راهکار مناسبی نیست بلکه ابعاد حمایت باید مختلف باشد.

وی خاطر نشان ساخت: همکاران ما در معاونت علمی و فناوری در زمینه ساماندهی و تقویت و حمایت از پایان نامه‌ها در حال بررسی و تدوین برنامه هستند.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم با تدوین یک برنامه جدید به صورت جدی تری از پایان نامه‌ها حمایت کنیم گفت: در این راستا می‌توان به بحث‌های حمایتی همچون حمایت‌ ستادهای فن‌آوری راهبردی و کانون‌های هماهنگی دانشگاه و صنعت از پایان نامه ها و نیز حمایت شرکت‌ها و موسسات غیر انتفاعی اشاره کرد به طور نمونه در سالی که گذشت دو هزار و ۲۰۰ پروژه کلان با استفاده از اعتبارات قانون اختصاص یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌ها، بانکها و موسسات انتفاعی به پژوهش مورد حمایت قرار گرفت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها