Skip to content

پژوهشهای سلامت: بررسی وضعیت سلامت کشور با اجرای ۱۰ مطالعه اپیدمیولوژیک

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرار است ۱۰ مطالعه اپیدمیولوژیک کوهورت به منظور بررسی وضعیت سلامت کشور در سال ۹۳ اجرایی شود.

دکتر شاهین آخوندزاده افزود: نتایج این مطالعات می تواند راهنمایی برای سیاست گذاران به منظور ارتقای سلامت کشور باشد.

وی افزود: نخستین مطالعات کوهورت در استان گلستان و در مورد سرطان مری انجام شد. قرار است در سال ۹۳ نیز مطالعات مشابهی در نقاط مختلف کشور مانند استان های کرمانشاه، فارس، اهواز و تبریز انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که این مطالعات همه گیر و مردمی است می توان نتایج آن را در مجلات بزرگ بین المللی منتشر کرد؛ انتشار این مقالات در مجلات معتبر علمی می تواند نام دانشگاه های کشور را در سطح بین المللی مطرح و نقش ایران در تولید علم دنیا را نشان دهد.

دکتر آخوندزاده گفت: بالغ بر ۱۰۰ مقاله از مطالعه کوهورت سرطان مری در استان گلستان تاکنون در مجلات معتبر دنیا منتشر شده است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دلیل تحریم هایی که علیه کشور و حتی بخش علمی کشور در سال های اخیر به وجود آمد، بسیاری از نمایه نامه های علمی آمریکا مانندآی اس آی ISI قطع شد و هم اکنون اساتید و دانشمندان ما امکان دسترسی به این منابع علمی را ندارند.

دکتر آخوندزاده با بیان این که ISI هنوز نیز قطع است، افزود: بسیاری از منابع الکترونیک دیگر نیز که در اختیار اعضای هیات علمی و محققان کشور بود به دلیل این که ۴ سال اعتبارات آن به شرکت های مربوطه پرداخت نشده بود و یا این که امکان انتقال پول به دلیل تحریم ها به خارج از کشور فراهم نبود، قطع شد.

وی افزود: در شش ماهه اخیر تلاش بسیاری صورت گرفت تا امکان دسترسی به منابع الکترونیک برای محققان کشور دوباره برقرار شود چراکه محققان باید در جریان روزانه تولیدات علمی دنیا باشند و یکی از راه های دسترسی به این اطلاعات، مطالعه مجلات علمی ازطریق منابع الکترونیک است.

دکترآخوندزاده ادامه داد: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم دیتابیس های اصلی مانند اسکوپوس (scopus) و ساینس دایرکت (scince direct) که شامل ۸۰۰ مجله پزشکی است و جان وایلی (john wiley) را در دسترس محققان قرار دهیم.

وی گفت: درحال حاضر تقریبا تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به دیتابیس ها و منابع الکترونیک متصل هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها