Skip to content

پژوهشهای سلامت: برنامه ملی ثبت سرطان جمعیتی کشور در سال جاری اجرایی می شود.

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان گفت: برنامه ملی ثبت سرطان جمعیتی کشور با محوریت ۱۰ استان تا پیش از پایان سال جاری اجرایی می شود.

 

 

دکتر کاظم زنده دل با بیان اینکه این برنامه از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، شیراز، کرمان، هرمزگان و مرکزی به صورت پایلوت آغاز می شود، توضیح داد: این یک برنامه ۵ساله است و با نهایی شدن جمع آوری اطلاعات در این استان ها به سایر استان های کشور تعمیم داده می شود.

 

 

وی افزود:برنامه ملی ثبت سرطان جمعیتی کشور به منظور پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان انواع سرطان ها طراحی شده است و هدف اصلی آن جلوگیری از بروز سرطان های قابل پیشگیری، درمان سرطان های قابل درمان و برخورداری تمام بیماران از مراقبت های لازم است.

 

 

دکتر زنده دل ادامه داد: برای دست یابی به این اهداف نیاز به ثبت اطلاعات جامع و دقیق است تا بدانیم وضعیت سرطان در کشور چگونه است و آیا برنامه های اجراشده، توانسته میزان بروز این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد.

 

 

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۰ سال گذشته این برنامه را آغاز کرده و در چارچوب این برنامه تنها موفق به ثبت اطلاعات پاتولوژیک بیماری سرطان در کشور شده است که به دلیل گستردگی کار ضعف هایی در اجرای این برنامه وجود داشت.

 

 

دکتر زنده دل ادامه داد: بر این اساس معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دولت جدید بخش تحقیقات این وزارتخانه را مسوول ساماندهی این برنامه کرد و نگارش جدید برنامه ملی ثبت سرطان جمعیتی کشور برای اجرا در استان های ذکر شده تدوین شد.

 

 

وی ابراز امیدواری کرد که طی ۵ سال آینده این برنامه در استان های یادشده به نتیجه موردنظر برسد و پس از آن به سراسر کشور توسعه داده شود.

 

 

دکتر زنده دل با بیان اینکه این برنامه مطابق با استانداردهای بین المللی اجرا خواهد شد، خاطر نشان کرد: در اجرای این برنامه سازمان بهداشت جهانی، مراکز تحقیقاتی، اساتید و روسای دانشگاه ها و محققان کشور وزارت بهداشت را همراهی خواهند کرد.

 

 

وی یادآور شد: تحقیقاتی در زمینه بیماری سرطان در استان گلستان با مشارکت مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات سرطان گوارش استان گلستان طی ۵ سال گذشته صورت گرفته و در سال ۲۰۱۳ پس از اخذ تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی نتایج این تحقیق در سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از ۲۴۰ منطقه جهان که در آن ثبت موارد سرطان انجام شده، درج شده است.

 

 

دکتر زنده دل اظهار کرد: این یک مدل موفق بوده است و در برنامه ملی ثبت سرطان تلاش داریم از نتایج آن استفاده کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه درحال حاضر استان های منتخب درحال معرفی نمایندگان خود به کمیته برنامه ملی ثبت سرطان جمعیتی کشور هستند، افزود: تا پایان تابستان سال جاری مشخص خواهد شد که این برنامه از کدام یک از استان های منتخب آغاز و برنامه وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها