Skip to content

پژوهشهای کاربردی: تولید علم و حرکت در مرزها دانش باید در خدمت مردم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره چالش های پژوهشی گفت: تولید علم و حرکت در مرزها دانش باید در خدمت مردم باشد تا آنها احساس کنند پژوهش علوم پزشکی به ارزان تر شدن، بهتر شدن و با کیفیت تر شدن درمانهای آنها و کاهش دردهای آنها می انجامد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر شاهین محمدصادقی در مراسم هفته پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم باید اطمینان پیدا کنند که حرکتهای پژوهشی در جهت افزایش کیفیت زندگی آنها صورت می گیرد.

وی افزایش روحیه تحقیقاتی در میان دانشجویان و اساتید، تاکید بر ارزشهای ملی و توجه به پیشینه فرهنگی و علمی ایرانی و اسلامی و قرار دادن پژوهش در مسیر خدمت رسانی به مردم را بخشی از ویژگی های پژوهش در علوم پزشکی برشمرد و گفت: نباید تنها دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم بلکه در این راه باید به تبادل علم و دانش بپردازیم.

دکتر محمدصادقی اضافه کرد: فعالیت های علمی باید به شکل درستی اطلاع رسانی شود تا همه از آن مطلع شوند و محافل علمی دنیا نیز در جریان قرار گیرند. همچنین به نظر می رسد عمده محققان در حوزه های کاری خود تنها به تحقیق می پردازند که این موضوع نیز باید برنامه های بین بخشی که از سوی معاونت پژوهشی تعریف می شود مورد توجه قرار گیرد.

وی خلاء هماهنگی بین بخشی و ضعف در ارتباطات را یکی از مهمترین ضعف های دانشگاه در حوزه پژوهش دانست و گفت: اگر از سرمایه ملی به خوبی استفاده نکنیم با دوباره کاری ها به پژوهش ضربه می زنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ساماندهی تحقیقات و تهیه شناسنامه برای کلیه مراکز تحقیقاتی دانشگاه را از موضوعات ضروری دانشگاه اعلام کرد و گفت: ما نیاز داریم که سامانه ای کامل در حوزه پژوهش در اختیار داشته باشیم تا اساتید، دانشجویان و محققان از آخرین تحقیقات در حوزه های تخصصی مطلع باشند.

وی حرمت گذاری به اساتید پیشکسوت و یاری کردن محققان جوان، هدف گذاری در موضوعات پژوهشی و توجیه مسئولان برای جذب اعتبارات هرچه بیشتر در حوزه پژوهش را از دیگر فعالیت های ضروری در این حوزه برشمرد و گفت: دانشگاه باید امکانات پژوهشی را تامین کند و مسئولان باید بدانند هزینه های پژوهشی با هزینه های ساخت و ساز در حوزه درمان و بهداشت متفاوت است.

در این مراسم دکتر محمد رحمتی رودسری – معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز با اشاره به رتبه ایران با توجه به استنادات ISI گفت: بر اساس اعلام این موسسه ایران در منطقه رتبه دوم و در دنیا رتبه ۲۵ را از نظر تولیدات علمی دارا هستیم.

وی اضافه کرد: بر اساس این اطلاعات، نرخ رشد تولیدات ایران از رقیب اش یعنی ترکیه بیشتر و حدود ۴۷ درصد است.

دکتر رحمتی در خصوص نتایج ارزشیابی تحقیقاتی وزارت بهداشت یادآور شد: بر اساس این ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ امتیاز بدست آورده است که نشان از رشد ۲۵ درصدی ما درحوزه پژوهش است و توانسته ایم جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص دهیم .

وی اضافه کرد: رشد ۲۰ درصدی تعداد مقالات و افزایش تعداد مقالات نمایه شده بین المللی نیز بخش دیگری از این رشد محسوب می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها