Skip to content

پژوهشگر برگزیده: اعلام اسامی دانشمندان برتر جهان اسلام بر اساس رتبه بندی COMSTECH

استاد افتخاری طب داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران به دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعطا شد.
به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر باقر لاریجانی امروز در حاشیه نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با وزیر بهداشت، لوح این استادی افتخاری را به دکتر لنکرانی اعطا کرد.
دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهمین دولت جمهوری اسلامی دارای مدرک فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد و متخاسامی دانشمندان برتر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی توسط کمیته دائمی همکاریهای علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (COMSTECH) اعلام شد. این کمیته طی گزارشی ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت علمی کشورهای عضو، دانشمندان برتر در این کشورها را تعیین و رتبه هر یک را به تفکیک در هر یک از حوزه های علمی اعلام داشته است. متن حاضر برگرفته از این گزارش است:

مهمترین عامل پیشرفت هر کشور، دانشمندان آن است، به ویژه گروهی از آنها که در تولید دانش جدید نقش آفرین هستند.
فناوری می تواند همچون پلی، شکاف علمی موجود بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای توسعه یافته را جبران کند اما این کشور ها تاکنون به سرمایه گذاری گسترده در این زمینه اقدام نکرده اند. کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به طور متوسط کمتر از ۲/۰ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف پژوهش و توسعه می کنند درحالیکه این رقم در کشور های توسعه یافته بین ۲ تا ۳ درصد است.

 

 

در مطالعه COMSTECH ه ۳۸۱ دانشمند و مهندس برجسته از  مؤسسات تحقیقاتی مختلف شناسایی شدند. این گروه در حقیقت برجسته ترین دانشمندان و نمایندگان علمی جمعیت ۲/۱ میلیارد نفری جهان اسلام هستند و مهمترین مخزن دانش برای تمام کشورهای عضو سازمان ک�?فرانس اسلامی محسوب می شوند و از دانش آنها می توان در طراحی استراتژی های توسعه علمی و فناوری این کشور ها بهره جست.

 

برای رتبه بندی فعالیتهای پژوهشی این محققین، مجموعه ای از شاخصهای کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته تا یک امتیاز کلی حاصل شود. این امتیاز حاصل جمع امتیازهای تخصیص یافته به هر شاخص می باشد. بر این اساس دانشمندان برتر در  ۱۰ حوزه تخصصی دسته بندی شده اند و اسامی آنها به ترتیب از صاحبان بیشترین امتیاز به پایین تنظیم شده است. بنابراین گزارش علیرغم آنکه از افراد برجسته به طور مکرر درخواست شده است تا کارنامه سوابق علمی و تحصیلی (CV) خود را ارسال نمایند، اما نهایتا ۶۷۰ نفر از دانشمندان کشورهای عضو به این درخواست پاسخ دادند. از این تعداد ۳۸۱ مورد CV به دانشمندانی تعلق داشته که حداقل ۳۸ مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی با عامل تأثیر (IF) بالا چاپ کرده بودند که همین افراد وارد مطالعه شده و در رتبه بندی نهایی قرار گرفنتد.

از کشورمان ایران مجموعا  ۵۵ نفر در این رتبه بندی قرار گرفتند که ۸ تن از آنان در گروه پزشکی قرار داشتند. بر این اساس دانشمندان ایرانی برتر در گروه پزشکی به شرح زیر می باشد:

دکتر محمد رضا زرین دست
دکتر فریدون عزیزی
دکتر محمد عبداللهی
دکتر رضا ملک زاده
دکتر باقر لاریجانی
دکتر عباسعلی قادری
دکتر شاهین آخوندزاده
دکتر ابوالقاسم جویبان

 

 

در میان کشورها ۵ کشور ترکیه، ایران،  مصر، مالزی و پاکستان به طور جدی در تلاشند تا توانمندی های علمی خود را تقویت کنند لذا یک روند افزایش تدریجی در تعداد انتشارات بین المللی آنها دیده می شود.
۵۵ دانشمند ایرانی، بخش عمده ای از مقالات بین المللی در زمینه شیمی را به خود اختصاص دادند و پس از آن مقالات رشته مهندسی قرار داشت. در رشته شیمی جناب آقای دکتر صبوری رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران و عضو هیات علمی افتخاری موسسه فرزان، در فهرست دانشمندان برتر جهان اسلام قرار دارند.
موسسه فرزان ضمن تبریک به تمامی منتخبان ایرانی در رتبه بندی دانشمندان برتر جهان اسلام، با کمال افتخار، حضور ۴ تن از ۱۲ عضو هیات علمی افتخاری موسسه فرزان را در فهرست دانشمندان برتر جهان اسلام به این اساتید ارجمند تبریک عرض می نماید و از پیشگاه ایزد متعال برای آنان تداوم توفیقات الهی را آرزو دارد. همچنین بر خود فرض می دانیم از این عزیزان و دیگر اعضای هیات علمی افتخاری موسسه فرزان که ما را در راه تعالی و توسعه علمی ایران اسلامی یاری و حمایت می نمایند قدردانی نماییم.
و من الله التوفیقصص بیماریهای داخلی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها