Skip to content

پژوهشگر برگزیده: اعطای کرسی پژوهش توسعه علمی کشور به پروفسور خدادوست

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور طی مراسمی کرسی پژوهش توسعه علمی کشور را به پروفسور علی اصغر خدا دوست استاد برجسته چشم پزشکی دانشگاههای امریکا، پژوهشگر و محقق برجسته کشورمان اعطا کرد.

دکتر علی اصغر خدا دوست در سال ۱۳۱۴ در شیراز زاده شد. این استاد چشم پزشک دانشگاههای آمریکا یکی از چشم پزشکان ایرانی معروف در عرصه بین المللی است که در چندین بیمارستان معروف به عمل و پژوهش در مورد مشکلات قرنیه چشم می پردازد.

دکتر خدادوست دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار آموزگاری شد.

در سال ۱۳۳۳ در ازمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت نمود و با درجه ممتازبین داوطلبان پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد.

دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتازپشت سر گذاشت و پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۱ از طرف دولت برای گذراندن دوره تخصصی در ایالات متحده انتخاب شد.

دکتر خدادوست به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز Johns Hopkins) در سال ۱۳۴۱ پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمرشناخته شد.

وی در این دوران علاوه بر تحصیل دردانش های بالینی به طور فعال مشغول پژوهش در دانش های پایه بود و مقاله های بسیاری در مجله های گوناگون به چاپ رسانید.

پس از پایان دوران، یک سال به عنوان مربی و یک سال به عنوان استادیار در بخش چشم پزشکی همان دانشگاه مشغول به کار شد و در سال ۱۳۴۷ علی رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز به عنوان استاد مشغول فعالیت شد.

یک سال پس ازورودش به شیراز رئیس بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز به شیراز آمد و یک قرارداد مبادله دستیار میان بخش های چشم پزشکی این دو دانشگاه امضا رسید.

هر سال یک نفر از دستیاران بخش چشم پزشکی شیراز برای فراگیری تکمیل دانش های پایه به دانشگاه جانز هاپکینز اعزام می شد و هر سال چهاردستیار به طور متناوب از دانشگاه یاد شده برای فراگیری دانش های بالینی و تجربه عملی و تجربه در اعمال جراحی به شیراز می آمدند.

این برنامه ۱۰ ساله از موثرترین برنامه ها برای بالا نگه داشتن سطح آموزش و پژوهش ودرمان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بخش چشم بود.

از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ وی هر دو سال یک بار به عنوان استاد مدعو شش ماه را دربخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز برای ادامه برنامه های پژوهشی گذراند و در این دوران چندین مرتبه به عنوان مدرس در کشورهای بسیاری از جمله چین، ترکیه سوریه، عمان، پرو، اکوادور و ایتالیا فراخوان شد.

دکتر خدادوست در سال ۱۳۵۹ عازم آمریکا شد و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار گردید.

وی در سال ۱۳۶۱ به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱ مرکز چشم پزشکی کنتیتکت در شهر نیوهیون را بنیان گذاشت و به عنوان سرپرست آن مشغول به کار شد.

از سال ۱۳۵۹ به طور پیاپی سالی دوبار به ایران بازگشته و در فعالیت های بالینی و آموزشی در بیمارستانهای گوناگون تهران و شیراز شرکت کرده است.

پرفسور خدادوست به طور متناوب توسط شخصیت های برجسته ای در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده و شهرت وی علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده درزمینه های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه ای بر ناراحتی های سطح قرنیه است، تا آنجا که در پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند به افتخار او Khodadoust line نامگذاری شده است.

مدیر عامل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در این مراسم گفت: ارائه این کرسی جدید علمی به نام پروفسور خدادوست کمترین کاری بود که باید برای این نخبه بزرگ انجام می دادیم.

دکتر نصرالله ضرغام با بیان شرحی از کارکردهای علمی این صندوق خاطرنشان کرد: احیای دریاچه ارومیه با حمایت این صندوق انجام و کرسی پژوهشی خلیج فارس نیز راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در کار وزارتخانه ها دخالتی ندارد بلکه در کنار آنها از تولید کنندگان علم و پژوهش حمایت می کند.

مدیر عامل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه نیروی انسانی آموزش دیده بزرگترین سرمایه در هر کشوری است، یاد اور شد،توجه به آموزش از مقاطع پیش از دبستان و دبستان ضروری است و دانشگاه محل تکمیل آموزش های دوره های مدرسه است.

ضرغام با بیان اینکه دانشگاه های بزرگ جهان اگر رشدی دارند تنها به لحاظ علمی است اما به لحاظ معرفتی همچنان با خلا بزرگی مواجه اند، گفت: ایجاد بنیاد نخبگان کشور یک حرکت در راستای شناسایی و حمایت از نخبگان کشور بود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها