Skip to content

پژوهش و برنامه: تدوین نهایی آئین نامه دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش

مدیر کل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تدوین آئین نامه دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش (PhD by Research) خبر داد و گفت: این آئین نامه به زودی با همکاری دو معاونت تحقیقات و آموزش وزارت بهداشت نهایی می شود.

دکتر پرویز اولیاء در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش در سال جاری در مراکز تحقیقاتی ایجاد می شود و هم اکنون نیز تعداد زیادی از مراکز تحقیقاتی برای برگزاری این دوره اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر کل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد: بخش عمده ای از این دوره ها که مورد درخواست مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی است با همکاری معاونت آموزشی مجوزهای لازم را دریافت کند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش در خصوص نوع آموزش دوره های تخصصی در کشور گفت: در حال حاضر دوره های دکتری تخصصی در رشته های مختلف تنها به آموزش سنتی و کلاسیک می پردازند و بیشتر افرادی که تربیت می شوند جنبه های آموزشی دارند و آموزشگرهای خوبی هستند و هر چند قدرت تحقیق هم دارند اما در مسیر عضو هیئت علمی آموزشی قرار می گیرند و جذب بازار آموزش عالی می شوند.

دکتر اولیاء اضافه کرد: هم اکنون افراد حاضر در دوره های تخصصی بیشتر در فرآیند آموزش حضور دارند و به دلیل مقدم بودن آموزش بر پژوهش در بیشتر دانشگاهها، باید سیستمی از ابتدای ورود به دوره دکتری تخصصی ایجاد شود که افراد مستعد بتوانند به نحو مطلوبی در آموزش یا پژوهش به فعالیت بپردازند.

مدیر کل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بنابراین این سیستم باید به گونه ای تعریف شود که افراد مستعد فعالیت پژوهشی که علاقه یا توانایی معلمی ندارند، بتوانند در بخش پژوهش از توانمندی خود استفاده کنند. در این میان باید توجه داشت که فرصت سوزی نکنیم و از توان علمی افراد خبره در بعد پژوهش کشور به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: آئین نامه های لازم برای ایجاد دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش (PhD by Research) تدوین شده و امیدواریم به زودی نهایی شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها