Skip to content

پژوهش و سیاستگزاری: لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان تقدیم دولت می شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: با کمک شرکتهای دانش بنیان و با هماهنگی وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط مشغول تهیه لایحه حمایت از این شرکتها هستیم تا راه را برای توسعه سریع آنها باز کنیم.

دکتر صادق واعظ زاده در بازدید از شرکتهای دانش بنیان غیردولتی در عرصه میکروالکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات، جذب فارغ التحصیلان برتر دانشگاهها برای تأمین نیازهای جامعه و رفع وابستگی در فناوریهای مهم و تبدیل دانش به ثروت را از مهمترین ویژگیهای این نوع شرکتها عنوان کرد.

وی ضمن آشنایی نزدیک با فعالیتها و دستاوردهای شرکتهای افراتاب، فناوری ارتباطات سیار، فناوری موج خاور و شرکت صنایع ارتباطی با مسئولان و متخصصان این مراکز دیدار و گفتگو کرد.

معاون علمی ریاست جمهوری رفع موانع و مشکلات این شرکتها و افزایش حمایتهای حقوقی و مالی دستگاههای دولتی از آنها را ضروری دانست و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این ۴ شرکت را به عنوان یک امتیاز مثبت مورد تأکید قرار داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: صاحبان سرمایه باید نگاهی خاص به این شرکتها داشته باشند و با سرمایه های خود شرکتهای دانش بنیان را در تبدیل دانش به ثروت و خودکفایی کشور یاری کنند.

وی آینده درخشان و سودآوری مناسب و شفافیت فعالیتهای این شرکتها را از جاذبه های آنها برای سرمایه ای بخش خصوصی دانست.

در این بازید دکتر واعظ زاده با مفید و ضروری توصیف کردن حضور قانونمند شرکتهای خارجی فناوری برتر در بازار ایران در کنار شرکتهای داخلی اظهار داشت: متأسفانه حفاظت مطلوب از شرکتهای داخلی در مقابل هجوم واردات و رقابت ناسالم برخی شرکتهای خارجی غیرمعتبر در بازار ایران وجود ندارد. کاهش مصنوعی و موقتی قیمت محصولات خارجی برای از میدان خارج کردن محصولات بومی در همه جای دنیا تخلف از تجارت آزاد تلقی می شود اما متاسفانه این امر در بازار ایران اتفاق می افتد و به ضرر شرکتهای کوچک و متوسط ما تمام می شود. به همین خاطر تعدادی از شرکتهای ایرانی که تازه در راه تجاری سازی فناوریهای جدید گام نهاده بودند به عرضه کننده محصولات مشابه خارجی تبدیل شده اند.

وی در ادامه افزود: بعضی شرکتهای خارجی دست دوم ابتدا به رقابت ناسالم با تولیدات شرکتهای دانش بنیان ایرانی می پردازند و سپس پیشنهاد فروش محصولات خود با سود بالا را به آنها می دهند. این همان سیاست نادرست چماق و هویج است که بی سر و صدا اتفاق می افتاد.

معاون علمی ریاست جمهوری گفت: ما باید تسهیلات لازم برای حضور حساب شده و قانونمند شرکتهای معتبر خارجی با فناوری برتر را در کشور فراهم کنیم و از سوء استفاده شرکتهای غیرمعتبر که در هیج جای دنیا مجاز نیستند، ممانعت به عمل آوریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: ارائه تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان با مشکل مواجه است زیرا به سرمایه معنوی این شرکتها توجه کافی نمی شود و عمدتا سرمایه مادی آنها مورد نظر بانکها قرار می گیرد از این رو بانکها و موسسات اعتباری، باید ساز و کار خاصی را برای ارزیابی شرکتهای دانش بنیان فراهم کنند و تواناییهای ارزشمند آنها را که عمدتا نرم افزاری است در ارائه تسهیلات مالی به حساب آورند.

وی رفع موانع گمرکی برای ورود لوازم آزمایشگاهی به داخل کشور و دریافت مجوز احداث شرکتهای دانش بنیان در محدوده شهرهای بزرگ را از دیگر حمایتهای لازم برای گسترش فعالیت این شرکتها عنوان کرد که باید تأمین شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از این شرکتها خواست مشکلات و راه حلهای خود را به معاونت ارائه کنند تا مورد استفاده قرار گیرد.
در پایان این بازدید، دکتر واعظ زاده با ابراز امیدواری نسبت به تسریع سازمان بورس برای راه اندازی بورس شرکتهای دانش بنیان، خاطرنشان کرد: با راه اندازی بورس شرکتهای دانش بنیان، امکان بهره برداری بیشتر از منابع مالی سرمایه گذاران در تبدیل علم به ثروت ملی محقق خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها