Skip to content

پژوهش و فرهنگ: لزوم حرکت حکمت بنیان مبتنی بر هویت اسلامی ایرانی در علم و فناوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: باید یک حرکت حکمت بنیان مبتنی بر هویت اسلامی ایرانی در علم و فناوری بنیاد نهیم که برای این کار پیشنهاد می شود حداقل ۲۰ درصد حوزه تحصیلات تکمیلی کشور را به دانشجویان کشورهای منطقه اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و جشنواره پژوهش مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: برای رسیدن به رتبه اول منطقه باید با کشورهای منطقه تعامل داشته باشیم و در بخش سیاستهای کلان علم و فناوری از طریق اصلاحات نهادی علم و فناوری این چرخه را در کشور نهادینه کنیم.

وی گفت: خوشه های علم باید در دانشگاههای ممتاز کشور ایجاد شود و در کنار تحقق آن برای تهیه نقشه علمی دانشگاههای نوآور را با کمک نخبگان تحقق بخشیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به نمایشگاه مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به گسترش علوم در حوزه بین بخشی کمک می کند و و رشته های علوم پایه و بالینی ارتباط وسیعی پیدا می کنند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴۷ مرکز تحقیقاتی، ۹ دانشکده، ۲ مرکز رشد، ۲۸ مجله رتبه اول را در میان دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک بدست آورده است. متوسط رشد کشوری در تولید علم پزشکی ۳۸ درصد و متوسط رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رده ۵۴ درصد بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در دهه اخیر رتبه ایران در ISI عدد ۴۲ و در Scopus رتبه ۲۵ بوده است و توانسته رقبای قدیمی خود را در منطقه پشت سر بگذارد و امیدواریم با یک جهش علمی بتوانیم به قدرت علمی منطقه بدل شویم.

وی با اشاره به مجلات دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اولین مجله در ۶۶ سال پیش به چاپ رسیده نیز اکنون قابل دسترسی است و بیش از ۲۵۰ هزار بار مجلات این دانشگاه دانلود شده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به موفقیتهای علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه داروها و تجهیزات علوم پزشکی خاطرنشان کرد: ساخت داروهای اینترفرون، دو داروی آنژی پارس و آیمود، تولید میکروسکوپ اتمی STM بخشی از این موفقیت ها است.

وی میزان افزایش سهم علمی دانشگاه را از ۱/۶ درصد به ۷/۱۰ درصد برشمرد و گفت: میزان ارجاع به مقالات دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از ۲/۵ درصد به ۹ درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ۶۳ هزار بار ارجاع به مقالات ایرانی در سال گذشته صورت گرفته که سه رشته پزشکی، شیمی و فیزیک سه رشته ای بودند که بیشترین ارجاع را داشته اند.

وی در خصوص چالشهای موجود در پژوهش کشور خاطرنشان کرد: عدم تطابق نیازها با منابع دانشگاه یکی از چالشهای جدی پژوهش جدی است و به دلیل این چالشها دانشگاه نمی تواند از بیش از ۵۰ درصد از تحقیقات حمایت کند. سخت بودن پژوهشهای مهم و هزینه بر بودن آنها موجب شده که نتوانیم بسیاری از نیازهای تجهیزاتی محققان را برآورده کنیم.

دکتر لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری جدی ترین موضع گیری ها را در چرخه علم و فناوری داشته اند و این فرصت طلایی برای کشور است که با استفاده از این رهنمودها ایده های نو را رصد کنیم و چشم اندازی را طراحی کنیم که بتوانیم رتبه های اول منطقه را کسب کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها