Skip to content

کارآفرین برتر: سخنان دکتر غلامرضا حبیبی، مدیر عامل موسسه در محضر مقام معظم رهبری

دکتر غلامرضا حبیبی، مدیر عامل موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان و کارآفرین برتر ملی در سال ۱۳۹۰، به عنوان یکی از مدعوین نشست مقام معظم رهبری با برگزیدگان فعالان اقتصادی کشور، به ایراد سخنرانی در حوزه کارآفرینی دانش بنیان پرداخت. متن سخنرانی به شرح زیر است.

با عرض سلام و ادب و اجازه از محضر مقام معظم رهبری، حسب وظیفه، تحلیلی از مسائل فراروی کارآفرینی را در کشور به استحضار می رسانم. همچنین از آنجایی که اینجانب از موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان به عنوان یک سازمان دانش بنیان، توفیق حضور در این نشست ارزشمند را یافته ام، به طور خاص مطالبی را نیز در حوزه کارآفرینی دانش بنیان فهرست وار تقدیم خواهم کرد.

خدا را شاکریم که امروز کارآفرینی در صدر اولویت های کشور قرار گرفته و در نخستین بند از سیاست های کلی اشتغال به کارآفرینی تاکید شده است. در این ارتباط، فرهنگ کار و کارآفرینی باید به گفتمان غالب در سطح جامعه تبدیل شود.

یکی از مسائل پیش روی کارآفرینان، قوانین و مقررات و پروسه های بروکراتیک به ویژه سرعت ارائه مجوزهاست به نحوی که کارآفرین را در نخستین گام، درگیر خود می کند.

برای بهبود فضای کسب و کار، ساده سازی فرایند شکل گیری یک فعالیت اقتصادی، حائز اهمیت می باشد و مستلزم همراهی قوای سه گانه است.

یکی دیگر از مهمترین چالش های کارآفرینان، تامین منابع مالی است. تخصیص موثر منابع، با الگوهای مناسب باز پرداخت، توام با ضمانت در مواقع نیاز، می تواند گره مهمی از کار کارآفرینان باز کند.

البته اختصاص منابع مالی گرچه لازم است ولی کافی نیست. در این ارتباط، آموزش، مشاوره و پشتیبانی از کارآفرینان، نقش مهمی در توفیق کارآفرین و کارایی منابع مالی خواهد داشت.

در ارتباط با حضور در عرصه های بین المللی، به اعتقاد اینجانب همان اندازه که تامین نیازهای داخلی توسط کارآفرینان کشور و خودکفایی اهمیت دارد، حضور در عرصه های بین المللی و صدور محصولات و خدمات از کشور نیز مهم است.

اما فراز پایانی گفتار حاضر به کارآفرینی دانش بنیان اختصاص یافته است.

سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ هجری شمسی به کسب جایگاه نخست منطقه در حوزه علم و فناوری اشاره نموده است. این سند همچنین بر دستیابی به اقتصاد متنوع و دانش بنیان تأکید دارد.
ماده ۱۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور نیز به کسب جایگاه دوم منطقه در شاخص های علم و فناوری
به ویژه شرکت های دانش بنیان، پتنت و تولیدات علمی بین المللی اشاره دارد. از سوی دیگر براساس نقشه جامع علمی کشور ایجاد ۲۰۰۰۰ شرکت دانش بنیان در افق چشم انداز پیش بینی شده است.

اینک پس از تصویب لایحه ارزشمند حمایت از شرکت های دانش بنیان منتظر اجرایی شدن آن هستیم. در بخشی از این قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی پشتوانه ای امیدوارکننده برای ایجاد شرکت های دانش بنیان است. اما در کنار این اقدامات، همچنان ملاحظاتی نیز وجود دارد که عدم توجه به آنها ممکن است به قیمت عدم توفیق در این برنامه های ارزشمند تمام شود.

نخست آنکه: فضای کسب و کار بویژه برای شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاریهای ریسک پذیر بهبود یابد.
دوم آنکه: جهت ارتباط پویا میان دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، شکل گیری دانشگاه های کارآفرین ضروری است. همچنین تغییر رویکرد دانشجویان و دانش آموختگان از کارجویی به کارآفرینی لازمه رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش بنیان می باشد.

امید است با اتخاذ تدابیر همه جانبه در افق سند چشم انداز شاهد ایرانی با اقتصاد شکوفا و دانش بنیان باشیم.
از عنایت و حسن توجه حضرتعالی و حضار محترم سپاسگزارم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها