Skip to content

کارآفرین برتر: سخنان مدیرعامل موسسه فرزان در پانل تخصصی کارآفرینی

در حاشیه برگزاری جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر استان تهران، نشستی تخصصی با حضور کارآفرینان برتر سال جاری و سالهای گذشته و اساتید کارآفرینی برگزار شد. در این نشست دکتر غلامرضا حبیبی مدیرعامل موسسه طی سخنانی به تشریح نظرات خود پرداخت.

توجه شما را به فرازهایی از سخنان دکتر حبیبی در پنل جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر استان تهران جلب می نماییم.
حاضرین در پنل کارآفرینی: جناب آقای دکتر حبیبی از موسسه فرزان، جناب آقای احمدی از شرکت فدک، جناب آقای قدیر کاشانی از خدمات همراه اول، جناب آقای دکتر سیاری و جناب آقای قهرمانی از کارآفرینان  سالهای قبل.
آقای دکتر حبیبی در آغاز بحث تاکید کردند: برای همه این اتفاق نمی افتد که پس از زمین خوردن دوباره بلند شوند، البته با لطف و عنایت خداوند و تلاشی که کارآفرین انجام می دهد منشا برکات را ایجاد می کند و کارآفرین در تمام کارها باید متکی بر اراده و ایمان درونی خود باشد.

ایشان در ادامه مطلب به ذکر مثالی می پردازند: استیوجابز پایه گذار شرکت اپل است. وی در یک سخنرانی که در جمع دانش آموختگان دانشگاه استانفورد داشتند اینطور بیان می کند: “من شرکت اپل را گوشه یک گاراژ راه اندازی کردم” به مرور زمان، این شرکت مراحل رشد و توسعه را طی می کند. بسته به مختصات شرکت که توسعه پیدا کرده بود و برای دست یابی به کیفیت بالاتر مجموعه، مدیری را انتخاب می کنند. شرکت توسعه پیدا می کند، به چندهزار پرسنل میرسد، میلیاردها دلار سرمایه کسب می کند. در همین لحظه بنا به اختلافی که جابز با مدیر جدیدپیدا می کند اعضای هیئت مدیره شرکت اینگونه تصمیم می گیرند که وی را از هدایت و ترکیب شرکت کنار بگذارندکه البته این امر برای او بسیار دردناک و سخت بود، پس از آنکه ایشان را از شرکت حذف می کنند، او در این مرحله ناامید نشده و شرکت دیگری در زمینه انیمیشن پایه گذاری می کند. نرم افزاری را در این زمینه طراحی می کند و  درکار جدید نیز به موفقیت زیادی دست پیدا می کند. پس از آن این شرکت توسط شرکت اپل خریداری می شود و دوباره استیو جابز در راس شرکتی قرار می گیرد که خود پایه گذاری کرده بود. او می گوید زمانی که آن اتفاق در اپل برای من رخ داد این حس خیلی دردناک بود ولی همان لحظه احساس کردم چیزی در من وجود دارد که اپل آن را از بین نبرده است و آن اراده و ایمانی است که باعث می شود بعد از یک شکست، فرد دوباره روی پای خود بایستد و بخواهد حرکتش را به نحوی دیگر ادامه دهد.
و حالا استیوجابز در سخنرانی خود در جمع فارغ التحصیلان یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیا این مسئله را به عنوان خاطره تعریف می کند.
این چنین الگوهایی قابل تحسین است و حتما در گوشه و کنار کشور خودمان نیز نمونه هایی از این افراد یافت می شوند.
دکتر حبیبی در زمینه آموزش کارآفرینی با تاکید بر اهمیت حیاتی آموزش در کارآفرینی گفت: “که بحث آموزش اهمیت حیاتی دارد.” تا دهه ۹۰ اعتقاد بر این بود که کارآفرینی یک مختصات ژنتیکی داردکه صحت آن اثبات شده است. اما واقعیت این است که از دهه ۹۰ به بعد اعتقاد دیگری شکل گرفته است که علاوه بر این مختصات بر ویژگی های فردی و اهمیت فوق العاده آموزش در شکل گیری مهارت هایی که برای کارآفرینی لازم است اشاره می کند. امروزه شرکتهای مختلفی در زمینه آموزش کارآفرینی فعالیت می کنند. به نظر من حتی کارآفرینانی مانند اینجانب که سالهاست در  موسسه فرزان مشغول به کار هستیم  بتوانیم از این آموزش های تخصصی به صورت موثر استفاده کنیم.”
مدیر عامل موسسه فرزان در مقوله فرهنگ سازی به این نکته اشاره کردند: بحث فرهنگ سازی یک عبارت کلی است. گاهی اوقات آنقدر یک عبارت کلی که اهمیت زیادی هم دارد تکرار می شود که برای همگان عادی شده و بعد از  مدتی ارزش خود را از دست می دهد. ایشان ادامه دادند: گاهی اوقات یکایک مصادیق بحث فرهنگ سازی را باید مشخص کرد و به تک تک آنها پرداخته شود. در بحث نهادسازی فعالیت های ارزشمندی در حال شکل گیری است. از جمله همین ایجاد کانون کارآفرینان. چقدر این کار خوب است.
ایشان به اهمیت جایگاه فکر و ارزش آن اشاره نمود و به ارزش بحث خرد جمعی پرداخته و ذکر کرد: حالا شما می بینید که بحث خرد جمعی چه ارزشی پیدا می کند. قطعا اگر افرادی  باشند به نمایندگی فکر کنند یا اینکه نظرات افراد دیگر را جمع آوری و منتقل کنند می تواند بسیار موثر باشد. من برای راه اندازی این برنامه به دوستان تبریک می گویم و هر کاری هم که لازم باشد قطعا به سهم خود انجام می دهم. البته بحث های زیادی مطرح است که فرصت نیست.
دکتر حبیبی در انتهای سخنان خود به اهمیت مباحث مربوط به قوانین و مقررات، مسائل بین الملل، زمینه سازی برای حرکت در سطح خارج از کشور و عرضه محصولات در خارج از کشور نیز اشاره نمود و از بانیان جشنواره تشکر کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها