Skip to content

گروه علم سنجی فرزان: انتشار نخستین مقاله گروه علم سنجی فرزان در یک مجله معتبر بین المللی

نخستین مقاله گروه علم سنجی فرزان با عنوان “Bibliometric Analysis of Lung Transplantation Research Articles”  در مجله آلمانی The Thoracic and Cardiovascular Surgeon  منتشر گردید.
این مقاله مبتنی بر مطالعه مشترکی میان بخش جراحی توراکس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران و گروه علم سنجی فرزان منتشر شده است و هم اکنون در بانکهای اطلاعاتی Medline، ، ISI Web of Science و Scopus قابل جستجو و دسترسی می باشد.
سردبیر مجله با نگارش و انتشار یک Commentary در ارتباط با این مقاله ضمن قدردانی از نویسندگان برای انجام این مطالعه ارزشمند، بر اهمیت این قبیل مطالعات تاکید کرده است.
گروه علم سنجی فرزان هم اکنون با تکیه بر تجارب ارزشمند خود آماده همکاری با مراکز پژوهشی و پژوهشگران کشور در زمینه طراحی و اجرای مطالعات علم سنجی است.

ترجمه متن Commentary به شرح زیر میباشد:

نظرات سردبیر
چاپ چنین مطالعه اصیل و فوق العاده ای  که با کوشش فراوان به انجام رسیده مایه سرور هر سردبیری است. تحلیل های علم سنجی به طور روز افزونی به منظور ارزیابی فرایندها، تصمیم گیری های کارراهه و تخصیص بودجه و کسب اعتبار بیشتر کاربرد پیدا کرده است. این مطالعات همچنین مورد توجه پژوهشگرانی است که به مطالعه ابزار مربوطه، کاربرد آنها و همزمان با آن به شناخت محدودیت های آنها می پردازند. لذا در این راستا باید از دکتر غلامرضا حبیبی و همکاران برای این مقاله بسیار ارزشمند تقدیر نمود. آنها توانستند تولیدات علمی در حیطه موضوعی پیوند ریه را مستند نمایند که از لحاظ کمیت به طرز حیرت آور روندی رو به رشد داشته است.

این مقاله برای خواننده آشنا با این زمینه نیز می تواند تاییدی برای دانسته های قبلی وی در مورد نویسندگان این حیطه و محل چاپ مقاله آنها و موضوع مقالات باشد. برای ناشران نیز این موضوع قابل توجه است که چگونه ایجاد یک مجله تخصصی در یک مدت زمانی نسبتا کوتاه قادر است اینچنین تعداد مقالات قابل توجهی را به خود جذب کند. امروزه  پیوند ریه از یک روش درمان تجربی به یک روش کاملا پذیرفته شده علمی تبدیل گشته به نحوی که الهام بخش گروه های متعدد پژوهشی برای انجام تحقیقات جالب شده است. با این وجود جریان تولیدات علمی در این زمینه حیرت آور است. گرچه احتمالا این پیامی نبوده است که نویسندگان قصد انتقال آن را داشته اند اما همچنان ارزش تفکر و تعمق را دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها