Skip to content

گروه علم سنجی فرزان: معرفی گروه مطالعاتی علم سنجی فرزان (Farzan Scientometrics Group)

“علم سنجی” به عنوان رشته ای علمی، در راستای فراهم سازی اطلاعات مورد نیاز برنامه ریزان و سیاست گذاران پژوهشی، طیف وسیعی از فعالیت‌ها و مطالعات را تحت پوشش قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت ویژه این نوع مطالعات، موسسه فرزان با تشکیل گروه علم سنجی فرزان  اقدام به طراحی و اجرای این قبیل مطالعات کرده است.

استفاده از نتایج حاصل از این نوع تحقیقات می‌تواند تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی شگرفی را در پی داشته باشد چرا که راهنمایی جهت سیاستگذاران برای اولویت‌بندی حوزه‌های پژوهشی، تخصیص منابع و هدایت سیستم‌های پژوهشی به سمت پرداختن به موضوعاتی که بیشترین اولویت را برای کشور به دنبال دارند، می‌باشد. همچنین با استفاده از نتایج مطالعات علم سنجی، می‌توان فعالیتها و تعاملات علمی کشورها و افراد و مراکز فعال ‌را در مقایسه با دیگر مراکز و کشورها شناسایی کرده و با شناسایی و سرمایه‌گذاری بر روی افراد و گروه های پیشرو در حوزه‌های مختلف علوم، برای توسعه علمی کشور برنامه‌ریزی نمود.

با توجه به اهمیت ویژه این نوع مطالعات، گروه علم سنجی فرزان از اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ شروع به کار کرده است. این گروه در طول حدود یک سال و نیم فعالیت خود تاکنون بیش از ده عنوان مطالعه طراحی و اجرا کرده است.

همکاری با انجمنهای علمی در راستای اجرای طرح ممیزی وزارت علوم، یکی از محورهای عمده فعالیتهای گروه مطالعات علم سنجی فرزان می باشد. از توفیقات این گروه می توان به کسب پذیرش از یک مجله معتبر بین المللی برای انتشار نتایج نخستین مطالعه گروه اشاره نمود.

خدمات گروه مطالعات علم سنجی فرزان به این شرح می باشد:
•    انجام مطالعات مشترک در حوزه علم سنجی با انجمن‌های علمی و مراکز تحقیقاتی
•    انجام مطالعات مشترک با اعضای هیات علمی
•    ارایه مشاوره درخصوص نحوه انجام مطالعات علم‌سنجی
•    انجام بررسی‌های مقایسه‌ای روند رشد حوزه‌های مختلف علمی در بازه‌های زمانی متفاوت و ارایه بازخورد به نهادهای اجرایی و سیاستگزار
•    ارایه اطلاعاتی مفید و کارآمد به مسولین و سیاستگذاران جهت برنامه ریزیهای علمی و پژوهشی

گروه علم سنجی فرزان، آمادگی خود را جهت همکاری مشترک و ارائه مشاوره به مراکز پژوهشی و پژوهشگران علاقمند اعلام می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق شماره تلفنهای ۶۶۹۱۹۲۰۶ – ۰۲۱ و ۶۶۴۲۳۱۰۱ – ۰۲۱ یا پست الکترونیک FSG@farzaninstitute.com با این گروه در ارتباط باشید.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها