Skip to content

گزارش وزیر بهداشت از پیشرفت های علمی ایران در مجلس

دکتر “کامران باقری لنکرانی” وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با حضور در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارشی از پیشرفت های علمی ایران در سال های اخیر ارایه کرد.
این جلسه به صورت غیررسمی در مجلس تشکیل شد.
وزیر بهداشت گفت: پیشرفت های علمی در کشور حاصل تلاش چند ساله دانشمندان ایرانی در دولت های اخیر بوده است.
دکتر لنکرانی، توجه به سلول های بنیادین و همانندسازی را نخستین اقدامات برجسته علمی خواند و افزود: همانندسازی در واقع قله شناسایی علوم مربوط به سلول های بنیادین است.
وزیر بهداشت به تلاش های ارزشمند و بومی و رعایت ضوابط اخلاقی در تمامی مراحل تاکید کرد و اظهار داشت: دستاورد دیگر علمی کشور در بحث دارویی است. با تقویت سیستم ایمنی و درمان علایم بیماری ایدز گامی موثر در این عرصه برداشته شد که این افق جدیدی در درمان این بیماری است.
دکتر لنکرانی به منحصر به فرد بودن این دارو برای بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: دارویی که تاکنون توسط بیماران مورد مصرف قرار میگرفت بدون اثر همراه با عوارض شدید بودند، لذا داروی ایرانی، با مشخصاتی که دارد، ازهر لحاظ قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: دراین مدت کوتاه که از اعلام نتایج تحقیقات گذشته است، بسیاری از کشورها با تماس های متعدد، خواستار دستیابی به اطلاعات بیشتر در تهیه این دارو هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: بحث ترمیم ضایعات نخاعی از دیگر دستاوردهای علمی ایران است البته پیش از ما سه کشور توان درمان این بیماری را داشتند و درصد موفقیت آنها نیز زیر ‪ ۲۰‬ درصد بود، ولی روشی که دانشمندان ما برای درمان این ضایعه ابداع کرده اند در نوع خود روش جدیدی است و میتوان امکان موفقیت آن را به حدود ‪۴۰‬ درصد رساند.
وی یادآور شد: درمان ضایعات نخاعی ابتدا برای جانبازان عزیز بود و از ابتدا برکت خاصی دراین روش درمانی به وجود آمد که باعث افتخار ما است.
وی با تاکید به اینکه در زمان حاضر توان درمان دو تا سه بیمار به صورت روزانه از طریق این روش در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با تاسیس سه مرکز درمانی دیگر تا دو سال آینده میتوان ظرفیت خود را برای درمان افزایش داد.
وی تاسیس بزرگترین کارخانه تولید داروهای “نوترکیب پروتئینی” را از دیگر دستاوردهای عرصه پزشکی و درمانی بیان کرد.

باقری لنکرانی با تشکر از هیات رییسه مجلس و نمایندگان به خاطر توجه به دستاوردهای علمی پزشکی اظهار امیدواری کرد که این تلاش خالصانه همچنان پیشرو باشد و بتواند افق های جدیدی برای پیشرفت و اعتلای میهن عزیز اسلامی مان فراهم کند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها