Skip to content

اخبار دانشگاهی: انتخاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان چهره علمی سال ۱۳۸۵

بر اساس نظر سنجی‌های بعمل آمده و بررسی‌های کارشناسان روزنامه همشهری، دکتر باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان چهره علمی سال ۸۵ در حوزه دانش و سلامت شناخته شد. خلاصه ای از مطالب مندرج در صفحات ۱۶۲ تا ۱۶۵ ویژه نامه روزنامه همشهری در مورد ایشان به شرح ذیل است:

دکتر باقر لاریجانی پس ازگذراندن دوران تحصیلات متوسطه خود  در سال ۵۸ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد.  وی در سال ۷۲ فوق تخصص غدد را از دانشگاه علوم پزشکی  تهران اخذ نمود و آنگاه به عضویت هیات علمی این دانشگاه درآمد و تنها طی مدت ۱۰ سال با توجه تعداد مقالات و میزان فعالیتهای پژوهشی به رتبه استادی ارتقا یافت. جالب توجه آنکه بخش عمده ای از مقالات دکتر لاریجانی پس از احراز رتبه استادی منتشر شده است که گویای روحیه علمی وی می باشد.

دکتر لاریجانی، در نخستین سالی که به عضویت هیات علمی دانشگاه درآمد، مرکز تحقیقات غدد را راه‌اندازی کرد، مرکزی که کارش را با یک اتاق در بخش غدد بیمارستان دکتر شریعتی شروع کرد،  امروز یکی از بهترین  مراکز تحقیقاتی کشور محسوب می گردد و در رتبه بندیها طی سالهای اخیر مقام نخست را در سطح کشور کسب کرده است.

پرکاری و جدیت، در عین داشتن تجربیات  اجرایی متعدد، باعث شد وی در سال ۱۳۸۰ به سمت معاونت پژوهشی دانشگاه منصوب شود که خود سرفصلی جدید در روند فعالیتهای تحقیقاتی این دانشگاه بود. مدیریت پژوهشی دکتر باقر لاریجانی از عوامل موثر در اعتلای برنامه های پژوهشی در  دانشگاه علوم پزشکی تهران بود بنحویکه این دانشگاه  توانسته است در حوزه پژوهش طی ۴ دوره متوالی رتبه اول را کسب کند.

دکتر لاریجانی خود در این ارتباط اینگونه اظهار داشه است: “در واقع قانع نبودن به وضعی که داشتیم و تصور امکان پیشرفت یکی از مولفه‌های تحول در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران بود، مولفه دیگری که در این امر نقش داشت این بود که ما واقعاً به اعضای هیات علمی اعتماد کردیم، یکی از ارکان پژوهش نیروی انسانی است، یعنی محقق، دانشجوی نخبه و اعضای هیات علمی ما باید دست محققان و اعضای هیات علمی را باز بگذاریم. شاید علت این طرز تفکر این بود که خود من از نزدیک درگیر امر پژوهش بودم و به همین دلیل این غل و زنجیر را احساس می کردم این بلاها سر خودم هم آمده است من یک پروژه‌ای داشتم که در سال ۷۲ آن را شروع کردم هنوز هم خاتمه نیافته است به این دلیل که یک روش‌هایی برای تامین اعتبار پروژه تحقیقاتی وجود داشت که در بسیاری موارد نمی‌شد هزینه واقعی پروژه را در چارچوب آن از دانشگاه گرفت مثلاً ممکن بود یک استاد ۴-۳ میلیون تومان را بابت پروژه هزینه کرده باشد اما نمی‌شد از دانشگاه این پول را پس بگیرد ما این غل و زنجیرها را که واقعاً سرعت پژوهش را می‌گرفت و باعث دلسردی اساتید می‌شد برداشتیم.”

پس از معرفی دکتر باقر لاریجانی به عنوان چهره علمی سال ۸۵، وی طی نامه‌ای ضمن تشکر، تاکید نموده که خود را شایسته این جایگاه نمی‌داند و تکریم دیگرانی که شایسته  آن هستند را ضروری می‌داند. در این نامه آمده است: “بی تردید افراد بسیار برجسته‌ای در عرصه دانش کشور وجود دارند که تکریم آنان سزاواتر و اولی است و اینجانب به عنوان یکی از خدمتگزاران دانش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران خود را شایسته این جایگاه نمی‌بینم. امیدوارم همه ما در کسب رضای حق تعالی که اولی به همه امور است موفق باشیم و بتوانیم موجبات پیشرفت کشور را در زمینه‌های مختلف فراهم آوریم.”

برای ایشان تداوم توفیقات الهی را خواستاریم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها