Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: رونمایی از سامانه تشخیص صلاحیت رتبه‌بندی و صدور مجوز شرکتهای دانش‌بنیان

سامانه تشخیص صلاحیت رتبه‌بندی و صدور مجوز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان رونمایی شد.
سامانه دبیرخانه تشخیص صلاحیت رتبه‌بندی و صدور مجوز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان رونمایی شد.
این مراسم با حضور دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم  و دکتر علی‌اکبر متکان معاون اداری مالی و مدیریت منابع این وزارتخانه برگزار شد.
دکتر مهدی‌نژاد نوری در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: طی سال‌های اخیر رشد و توسعه پارک‌های علم و فناوری و قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در وزارت علوم صورت گرفته و زمانی که فعالیت‌های مربوط به پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در درون یک نهاد مدیریت شود، تعاملات بیشتر و اثربخشی‌ بهتری به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری کشور در سه تا پنج محور اصلی فعالیت دارند، گفت: ۸۰ درصد فعالیت پارک‌های علم و فناوری براساس محورهای اصلی آنها صورت می‌گیرد و تنها ۲۰ درصد فعالیت آنها اقتضایی است.
دکتر مهدی‌نژاد نوری ادامه داد: بعد از کشور چین، ایران در قاره آسیا به موضوع گسترش زیرساخت‌های لازم برای پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان توجه کرده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: یکی از بخش‌های اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است که شرکت‌های دانش بنیان مهمترین عنصر برای این امر به شمار می‌رود.
دکتر مهدی‌نژاد نوری افزود: جمهوری اسلامی ایران نیاز به نوآوری و جهش دارد که این نیاز با افزایش جمعیت فناوران صورت خواهد گرفت و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند این نوع جهش‌ها را رقم بزنند.
وی تصریح کرد: برای حفظ کمیت و کیفیت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید رتبه بندی این مراکز مدنظر قرار گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در حال حاضر ۳۱ پارک علم‌وفناوری، ۱۱۷ مرکز رشد، ۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۹ هزار نفر فناور در کشور وجود دارد.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان سهم عمده ای در اقتصاد ملی ندارند که این گزینه باید تقویت شود.
این سامانه بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان (مصوب سال ۸۹) انجام شده که بر این اساس مصداق‌های دانش بنیان بودن شرکت‌ها، حمایت‌ها، شناسایی تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی در آن تعیین می‌شود.
بر اساس این گزارش، از سال گذشته طراحی و اجرای سامانه دبیرخانه تشخیص صلاحیت رتبه‌بندی و صدور مجوز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) آغاز شده بود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها