Skip to content

تولید علم: ایران برترین کشور عضو اوپک در تولید علم

بر اساس جدیدترین آمار و اطلاعات بدست آمده در سال ۲۰۰۷، ایران در بین کشورهای عضو اوپک از نظر تولیدات علمی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. کشور ما از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ تعداد ۲۵ هزار و ۴۰۰ مقاله در سطح ISI تولید کرده و ۷۶ هزار و ۴۶۷ استناد را به خود اختصاص داده است.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بدین ترتیب ایران با دارا بودن ۳۱ درصد مقالات و ۲۷ درصد استنادات مقام اول تولید علم را در اوپک دارد. یک سوم تولیدات علمی کشورهای عضو اوپک در ایران انجام می شود. با اضافه شدن عربستان و ونزوئلا ۶۲ درصد تولیدات علمی و استنادها در کشورهای عضو اوپک به سه کشور اخیر مربوط می شود.

برتری ایران در شیمی
رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی گفت: همچنین فعالیت دانشمندان ایرانی در حوزه شیمی باعث شده است، ۵۷ درصد استنادها و مقالات کشورهای عضو اوپک در زمینه شیمی به ایران اختصاص یابد. ایران در این حوزه ۷ هزار و ۵۹۸  مقاله و ۳۲ هزار و ۸۵۹ استناد را از آن خود کرده است.

برتری ایران در فیزیک، داروسازی و سم شناسی
وی با بیان اینکه ایران در فیزیک نیز با ۳۹ درصد تولیدات علمی در رتبه اول قرار دارد، اضافه کرد: در فنی و مهندسی نیز ایران در میان کشورهای عضو اوپک با ۷ هزار و ۷۴۸ استناد و ۳ هزار و ۸۷۰ مقاله رتبه نخست را دارد و ۳۶ درصد سهم تولیدات علمی کشورهای عضو اوپک در این حوزه به ایران تعلق دارد. همچنین ایران در زمینه داروسازی و سم شناسی نیز با ۳۱ درصد استناد و ۳۴ درصد مقالات علمی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

برتری ایران در ریاضی
دکتر مهراد گفت : همچنین کشور مان در رشته ریاضی نیز با انتشار ۳۷ درصد مقالات و ۲۸ درصد استنادها در بین کشورهای عضو اوپک در رتبه اول قرار دارد.

برتری ونزوئلا در علوم پزشکی، علوم گیاهی، هوا و فضا، زیست شناسی، میکروب شناسی، علوم اعصاب و رفتار
وی با اشاره به وضعیت علمی سایر کشورهای عضو اوپک اظهار داشت: کشور ونزوئلا پس از ایران در مکان دوم از نظر تولیدات علمی قرار دارد. ونزوئلا در علوم پزشکی در بالاترین جایگاه قرار دارد. همچنین در رشته هایی مانند علوم گیاهی، هوا و فضا، زیست شناسی، میکروب شناسی، علوم اعصاب و رفتار از لحاظ تعداد مقاله و رجوع و استناد به مقالات جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. این کشور در علوم هوا و فضا با ۳۴ درصد مقالات و ۷۵ درصد استنادها در جایگاه نخست قرار دارد.

برتری عربستان در پزشکی، بیولوژی مولکولی، ژنتیک و علوم کامپیوتر
عضو اصلی رتبه بندی کشورهای اسلامی گفت: عربستان سعودی نیز سومین کشور عضو اوپکی است که از نظر تولیدات علمی در جایگاه برتر قرار می گیرد. این کشور نیز در رشته های پزشکی، بیولوژی مولکولی، ژنتیک و علوم کامپیوتر مقام اول را در میان کشورهای عضو اوپک از آن خود کرده است.

وی جایگاه بعدی را ویژه کشور اندونزی دانست و گفت: این کشور در رشته های اقتصاد، بازرگانی، محیط زیست و اکولوژی و زمین شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اندونزی دارای ۴ هزار و ۶۷۴ مقاله و ۲۷ هزار و ۵۲ استناد در این رشته ها است.

دکتر مهراد اظهار داشت: نیجریه نیز در رشته های کشاورزی، روانپزشکی، روانشناسی وعلوم اجتماعی جایگاه بعدی را در تولید مقالات علمی به خود اختصاص می دهد.

الجزایر، ایران، عراق، اندونزی، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات، ونزوئلا و آنگولا کشورهای عضو اوپک هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها