Skip to content

تولید علم: رتبه ۱۵ ایران در تولید علم جهان – سهم تولید علم ایران از کل جهان به ۱.۶۱ درصد رسید.

گفت: با توجه به تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در اسکوپوس، سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان به ۱.۶۱ درصد رسیده است. بر این اساس، ایران در رتبه ۱۵ تولید علم جهان قرار می گیرد.
دکتر  جعفر مهراد با اشاره به ارزیابی فعالیت های علمی و تحقیقاتی با استفاده از تکنیک علم سنجی و آخرین ارزیابی از تعداد مقالات نمایه شده اعضای هیات علمی و پژوهشگران در نظام استنادی اسکوپوس (Scopus)  گفت: بر اساس آمار ۲۹ تیرماه ۹۲ آماری که از میزان تولیدات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور مستخرج از پایگاه اسکوپوس ارائه شده این تعداد برابر با ۱۹۸۸۲ مقاله بود و تا این زمان ایران ۱.۶ درصد از کل تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده بود.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: اکنون در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۲ تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در اسکوپوس به ۲۲۴۵۷ مقاله افزایش یافته که در فاصله ۲۱ روزه شاهد افزایش تعداد ۲۵۷۵ مقاله هستیم. تا اینجا نیز سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان به ۱.۶۱ درصد رسیده است که این میزان از پیشرفت علمی، ایران را در جایگاه ۱۵ تولید علم جهان نشانده است.
وی خاطر نشان کرد: ۱۴ کشوری که پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند عموماً کشورهایی هستند که تقریباً ثابت مانده و تغییر عمده ای در آن مشاهده نمی شود. کشورهای ایالات متحده آمریکا، جمهوری خلق چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هندوستان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و اسپانیا ۱۰ کشور برتر جهان هستند که از نظر تولید علم رتبه های اول تا دهم را به خود اختصاص داده اند. سهم آمریکا در تولید علم جهان ۲۱.۱۵ درصد و سهم کشور اسپانیا تا این بازه زمانی ۳.۰۹ درصد است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: استرالیا، کره جنوبی، برزیل و هلند با کسب رتبه های ۱۱ تا ۱۴ به ترتیب ۴۰۵۶۱ مقاله، ۳۸۵۸۲ مقاله، ۲۹۳۰۷ مقاله و ۲۷۹۵۶ مقاله تولید کرده اند. تایوان، سوئیس، ترکیه، فدراسیون روسیه و سوئد، ۵ کشور دیگری هستند که از نظر تولید علم با اخذ رتبه های ۱۶ تا ۲۰ بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
وی یادآور شد: میزان تولیدات علمی ترکیه ۲۰۴۶۷ مقاله است (۱.۴۶ درصد از کل تولید علم جهان) که تفاوت فعلی این میزان با تولیدات علمی ایران (۲۲۴۵۷ مقاله) رقمی برابر با ۱۹۹۰ مقاله است.
دکتر مهراد خاطرنشان کرد: کشورهای هلند، بلژیک، دانمارک، استرالیا، پرتغال و رژیم غاصب صهیونیستی، نروژ، فنلاند و یونان ۱۰ کشور بعدی هستند که رتبه های ۲۱ تا ۳۰ را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: از مجموع ۵۷ کشور اسلامی، تنها سه کشور به ترتیب ایران رتبه ۱۵، ترکیه رتبه ۱۸ و مالزی با تولید ۱۱۳۶۱ مقاله در رتبه ۲۴ در جمع ۳۰ کشور برتر تولید کننده علم حضور دارند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها