Skip to content

همکاریهای پژوهشی و فناوری: موافقتنامه حمایت از توسعه فناوری و تجاری سازی تجهیزات صنعت نفت امضا شد.

موافقتنامه «طرح تولید و تجاری سازی کالاها و تجهیزات دانش بنیان مورد نیاز صنعت نفت» با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و صندوق توسعه فناوری نوین و شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

این موافقتنامه روز گذشته با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهندس رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید.

دکتر علی وطنی با اشاره به تاثیری که این موافقتنامه بر فناوری نفت و گاز کشور خواهد گذاشت،گفت:بر اساس اولویت هایی که کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان شرکت ملی نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای راهبردی این معاونت از جمله ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ بررسی می کنند، یک روند روان طی می شود تا طرح هایی که مراحل پژوهش را به اتمام رسانده اند تامین اعتبار شوند و خروجی آن دستاورد فناوری و تجاری سازی برای کشور داشته باشد.

دکتر وطنی با توجه به تحریم های نفتی علیه ایران درباره نقش این تفاهم نامه در کمک به اقتصاد مقاومتی، افزود: نفت یکی از ارکان اقتصادی و تامین منابع ارزی و همچنین منبع مهم تامین انرژی برای مصارف صنعتی، خانگی، حمل و نقل، تولید فرآورده های نفتی و صادرات است.

وی ادامه داد که اعتبارات مورد نیاز برای رفع موانع پیش روی فناوری های صنعت نفت که توسط تحریم ها به وجود آمده است از این محل تامین خواهد شد و افزود: بومی سازی صنعت نفت و گاز کشور علاوه بر کاهش قیمت ها، کمک شایانی به ایجاد اشتغال، توسعه شرکت های دانش بنیان و بالارفتن اعتماد به نفس در نیروهای متخصص در صنعت نفت و فارغ التحصیلان مربوط به این حوزه خواهد کرد.

***مفاد موافقتنامه

موضوع این قرارداد «حمایت از توسعه فناوری و تجاری سازی تجهیزات، کالاها و مواد مورد نیاز صنعت نفت از طریق حمایت و ارائه مشاوره و تسهیلات (کمک ها و حمایت های مالی) برای تجاری سازی، با اولویت طرح های پژوهشی انجام شده در شرکت (اشخاص حقیقی و حقوقی) با به کار گیری کلیه امکانات مجری (مانند: صندوق توسعه فناوری های نوین، مرکز خدمات تخصصی فناوری، مرکز رشد فناوری و سایر توانمندیهای مرتبط) و نیز سایر امکانات کشور بوده است.

مبلغ کلی قرارداد برای انجام خدمات موضوع قرارداد معادل ۹۰۰ میلیارد ریال است که ۶۰۰ میلیارد آن را شرکت ملی نفت ایران و ۳۰۰ میلیارد دیگر را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین خواهد کرد. این قرارداد ۵ سال اعتبار خواهد داشت.

طرح های فناورانه اشخاص حقیقی و حقوقی، طرح های حوزه فناوری های نوین مانند فناوری اطلاعات، نانوفناوری و بیوفناوری مرتبط با صنعت نفت که مراحل تحقیقاتی و نمونه سازی اولیه را گذرانده باشد، توسعه خدمات پشتیبانی بازار و خرید و فروش محصولات شرکت های دانش بنیان مرتبط با صنعت نفت، موضوعات مورد حمایت این قرارداد هستند.

براساس این موافقتنامه، به منظور تعیین سیاست های کلان و جهت گیری های کلی قرارداد، شورایی با عنوان «شورای عالی راهبری» متشکل از مدیرعامل و مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، معاون توسعه فناوری و معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس پارک فناوری پردیس تشکیل می شود. این شورا وظیفه تدوین و تصویب سیاست های کلان جهت اجرای موضوع قرارداد و بررسی و تصویب گزارش های ادواری کارگروه فنی-تخصصی را بر عهده دارد.

هدف از امضا این قرارداد پیشبرد اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ و صیانت از منابع هیدروکربوری کشور از طریق توسعه زنجیره ارزش و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری های صنعت نفت اعلام شده است.

امضا این قرارداد می تواند موجب فراهم آوردن بسترهای لازم به منظور تجاری سازی طرح های پژوهش و فناوری مورد نیاز وزارت نفت، شامل بررسی ها و تحلیل های لازم برای تجاری سازی، ساخت کالا، حمایت از شرکت های دانش بنیان و سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران شود.

موافقتنامه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، بین شرکت ملی نفت ایران به نمایندگی رکن الدین جوادی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی علی وطنی؛ معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس به نمایندگی مهدی صفاری نیا و صندوق توسعه فناوری های نوین به نمایندگی سید روح اله میرامینی امضا شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها