Skip to content

اخبار دانشگاهی: نام ایران بین ۱۰۰ دانشگاه کارآفرین دنیا نیست.

معاون وزیر علوم در امور بین الملل به آخرین رتبه بندی دانشگاه های نسل سوم (کارآفرین) از سوی پایگاه تامسون رویترز اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ دانشگاهی از ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر کارآفرین دنیا وجود ندارد.

دکتر حسین سالار آملی در هفدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی گفت: براساس رتبه بندی که پایگاه تامسون رویترز حدود سه هفته قبل منتشر کرده است از مجموع ۱۰۰ دانشگاه برتر نسل سوم دنیا ۴۳ دانشگاه از آمریکا، ۱۶ دانشگاه از انگلستان، چهار دانشگاه کانادا، هفت دانشگاه استرالیا، سه دانشگاه از هنگ کنگ، سه دانشگاه از چین، یک دانشگاه از کره شمالی و یک دانشگاه از سنگاپور به چشم می خورند.

وی با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاه های نسل سوم از سوی تامسون رویترز در پنج گروه انجام گرفته است، گفت: در گروه مهندسی توی هشت دانشگاه از آمریکا، ۱۸ دانشگاه از انگلستان و هفت دانشگاه از استرالیا جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر نسل سوم دنیا هستند.

وی ادامه داد: در گروه علوم پایه نیز هشت دانشگاه از آمریکا، ۱۸ دانشگاه از انگستان، هفت دانشگاه از استرالیا و چهار دانشگاه در جمع برترین های دانشگاه های نسل سوم قرار گرفتند.

رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم خاطر نشان کرد: براساس این رتبه بندی در گروه هنر و علوم انسانی ۳۳ دانشگاه از آمریکا، ۲۵ دانشگاه از انگلستان، هفت دانشگاه از استرالیا و پنج دانشگاه از آلمان در ردیف دانشگاه های برتر نسل سوم دنیا قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: در گروه پزشکی، پیراپزشکی و سلامت نیز ۳۵ دانشگاه از آمریکا، ۱۳ دانشگاه از انگلستان و هفت دانشگاه از استرالیا جزء دانشگاه های برتر نسل سوم هستند.

وی رتبه بندی صد دانشگاه برتر آسیا از سوی تامسون رویترز در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: براساس این رتبه بندی ۲۲ دانشگاه از ژاپن، ۱۵ دانشگاه از چین، ۱۵ دانشگاه از تایوان، ۱۲ دانشگاه از کره جنوبی و ۵ دانشگاه از ترکیه به عنوان دانشگاه های برتر نسل سوم آسیا شناخته شده اند و ایران ۳ نماینده در میان آنها دارد.

دکتر سالار آملی از ذکر نام این سه دانشگاه برتر ایرانی خودداری کرد و گفت: این سه دانشگاه پتانسیل تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم ( کارآفرین) را دارند.

وی در خصوص وی‍ژگی های دانشگاه های نسل سوم توضیح داد: اولین خصوصیت دانشگاه های نسل سوم تنوع درآمد زایی آنها است و بین المللی بودن دومین شرط این دانشگاه ها به شمار می آید و در نهایت فارغ التحصیلان این دانشگاه ها باید در یافتن شغل یا راه اندازی یک شغل توانا باشند.

سالار آملی تاکید کرد: متاسفانه دانشگاه های ما در زمینه بین المللی بودن و تنوع درآمدزایی ضعف جدی دارند که باید به رفع این نقیصه ها همت بگماریم.

وی تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا درآمدهای فراوانی از محل فروش لیسانس خود کسب می کنند بگونه ای که آمارها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۲ دانشگاه نورث وسترن آمریکا ۱۶۱ میلیون دلار، دانشگاه کلمبیا ۱۵۴ میلیون دلار، دانشگاه نیویورک ۱۱۳ میلیون دلار از محل فروش لیسانس درآمد داشته اند .

وی تاکید کرد: همچنین در سال ۲۰۱۲ میلادی دانشگاه کالیفرنیا ۱۰۳ میلیون دلار، ویگ فارس ۹۶ میلیون دلار، مینه سوتا ۹۵ میلیون دلار از محل فروش لیسانس درآمد کسب کرده اند .

دکتر سالار آملی در عین حال تصریح کرد: ما نباید از یک محقق و نوآور انتظار داشته باشیم که مستقیم محصول خود را بفروشد، بلکه در همه جای دنیا نهادهای واسطه میان بخش های دانشگاهی و صنعت عمل می کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها