Skip to content

همکاری های پژوهشی بین المللی: همکاری دانشگاه صنعتی شریف و موسسه KTH سوئد برای بهبود مصرف انرژی

دانشگاه های صنعتی شریف و موسسه کی تی اچ سوئد برای آغاز همکاری های علمی مشترک در زمینه صنایع تولید فلزات و بهبود مصرف انرژی در صنعت فولاد وارد مذاکره شدند.

نمایندگان این دانشگاه و یک شرکت دانش بنیان وابسته به موسسه کی تی اچ سوئد در هفته جاری به منظور آغاز همکاری های علمی دو جانبه به مذاکره پرداختند.

اجرای پروژه های مشترک علمی و انجام تحقیقات برای بهینه سازی اقتصادی و محیط زیستی پروسه های تولید فلزات از جمله محورهای اصلی مذاکره است.

نماینده سوئدی ضمن برشمردن مزیت رقابتی ایران به دلیل وجود منابع عظیم گاز طبیعی و نقطعه ضعف کشورمان در کمبود منابع آبی گفت: در صنایع تولید فلز، هر کشوری باید بر اساس امکاناتی که دارد مسیر خود را طراحی کند و آنچه اهمیت دارد مسیر نیست بلکه این است که در هر فرآیند و مسیری که انتخاب می شود از بهترین فناوری ها استفاده شود.

وی همچنین به مساله گرمایش جهانی و پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن اشاره کرد و گفت: دیری نخواهد گذشت که تنها کارخانجاتی قادر به صادرات محصولاتشان خواهند بود که علاوه بر مساله قیمت در فرآیندهای تولید خود به محیط زیست توجه کرده و تا حد زیادی تولید گازهای گلخانه ای را کاهش داده باشند.

نماینده سوئدی در ادامه سخنان خود انجام فعالیت های مشترک تحقیقاتی بر اساس مدل های نرم افزاری تهیه شده در دانشگاه کی تی اچ و توانمندی های دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در انجام فعالیت های تجربی را پیشنهاد کرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در جریان این مذاکرات با اشاره به اهمیت همکاری های بین المللی در توسعه دانش و فناوری ابراز امیدواری کرد همکاری های خوبی میان طرفین هم در زمینه دانش و هم در فناوری شکل بگیرد.

دکتر محمد حلالی افزود: یکی از برنامه های پیش بینی شده برای این همکاری ها تبادل دانشجو برای انجام فعالیت های مشترک تحقیقاتی است.

صنعت فولاد به عنوان یکی از مهم ترین صنایع تولید فلزات در ایران در حال حاضر تا حد زیادی منحصر به تولید شمش خام می شود و کشورمان شمش را صادر کرده و محصولات فلزی از جمله ورق های فولادی را با قیمتی چند برابر وارد می کند.

همچنین مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای در فرآیندهای تولید صنعتی فلزات در ایران نیاز به اصلاح و بهینه سازی دارد تا توان رقابتی کشورمان در بازار تولید فلزات افزایش یابد.

به گفته مسوولان دانشگاه صنعتی شریف، این موضوع یکی از محورهای اصلی تحقیقات و همکاری های آینده دانشگاه شریف و دانشگاه کی تی اچ سوئد خواهد بود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها