Skip to content

پژوهشگر برگزیده: معرفی دانشمندان برتر دانشگاه شیراز

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با معرفی ۱۰ استاد برجسته دانشگاه شیراز گفت: بر اساس داده های پایگاه اطلاعاتی scopus، از دانشگاه شیراز تاکنون ۴ هزار و ۲۳ مدرک در این پایگاه به ثبت رسیده است.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: در این پایگاه دکتر فیروزآبادی با انتشار ۱۹۰ مقاله در جایگاه نخست قرار دارد. سپس دکتر ایرانپور، دکتر شرقی، دکتر صفوی، دکتر شمسی پور، دکتر نظیفی، دکترسعادت، دکتر همتی نژاد، دکتر سپاسخواه و دکتر تهامی به ترتیب با انتشار ۱۸۸، ۱۸۵، ۱۷۵، ۱۵۶، ۸۱، ۷۴، ۷۳، ۷۰ و ۶۰ مقاله رتبه های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری کل انتشارات ثبت شده دانشگاه شیراز در Scopus در سال ۲۰۰۹ میلادی را تا تاریخ ۲۱ فوریه ۷۳ مقاله اعلام کرد و گفت: سهم دانشگاه شیراز در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی برای ثبت مدارک علمی در پایگاه استنادی  Scopus به ترتیب ۶۶۷، ۵۳۹، ۴۱۳، ۳۳۳، ۲۸۸، ۲۳۰، ۱۸۲، ۱۴۱، ۱۱۸ بوده است.

وی اظهار داشت: از مجموع ۴ هزار و ۲۳ مقاله دانشمندان دانشگاه شیراز مجله Synthetic Communications با ۷۸ مقاله، مجله Comparative Clinical Pathology با ۶۴ مقاله و مجله Talanta با ۶۰ مقاله در چاپ و انتشار مقالات دانشمندان دانشگاه شیراز حایز رتبه های اول تا سوم هستند.

دکتر مهراد ادامه داد: دکتر فیروزآبادی برای نگارش ۱۹۰ مقاله خود از ۳ هزار و ۸۷۶ منبع استفاده کرده است و مقالات وی ۵۵۷ بار مورد استناد قرار گرفته و شاخص h این دانشمند ۲۸ است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته جهان از شاخص h برای استخدام، استفاده از فرصت مطالعاتی، اهداء گرانت و ارتقای مرتبه استفاده می شود، گفت: دکتر ناصر ایرانپور دانشمند دیگر دانشگاه شیراز که در رشته شیمی مشغول تدریس و تحقیق است نیز برای انتشار ۱۸۸ مقاله خود از ۳ هزار و ۶۸۱ منبع علمی سود برده و میزان استناد به مقالات وی که نشان دهنده اهمیت و کیفیت علمی مقاله است در مجموع یک هزار و ۶۹۸ مورد است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری میزان شاخص h این دانشمند علم شیمی را ۳۰ عنوان کرد و گفت: دکتر ایرانپور برای نگارش مقالات خود با ۹۹ همکار خود در این رشته فعالیتهای مشترک داشته است.

وی گفت: از دکتر هاشم شرقی ۱۸۵ مقاله در حوزه علمی شیمی در Scopus به ثبت رسیده است. مقاله های این دانشمند علم شیمی نیز ۱ هزار و ۲۸۸ بار مورد استناد محققان ایرانی و سایر کشورهای جهان واقع شده است. دکتر شرقی برای انتشار ۱۸۵ مقاله از ۴ هزار ۲۹۴  منبع استفاده کرده و شاخص h وی ۲۷ است.

به گفته دکتر مهراد چهارمین دانشمند دانشگاه شیراز نیز از رشته شیمی است. از دکتر صفوی ۱۷۵ مقاله در scopus به ثبت رسیده که در مجموع دارای ۳ هزار و ۱۹۴ منبع است. مقالات این دانشمند یک هزار و ۴۶ بار مورد استناد قرار گرفته و h ایندکس وی ۲۰ است.

وی پنجمین شخصیت برجسته ای که با انتشار مقالات خود در مجلات معتبر بین المللی نام دانشگاه شیراز را در سطح دانشگاههای جهان مطرح می کند، دکتر شمسی پور دانست و گفت: از این دانشمند به طور کلی ۴۷۵ مدرک در پایگاه scopus نمایه سازی شده است.

دکتر مهراد گفت: شاخص h وی ۴۰ است و این شخصیت علمی از همکاری بیش از ۱۵۰ متخصص دیگر در انتشار مقاله های خود سود برده و مقالات وی ۲ هزار و ۷۸۹ بار مورد استناد قرار گرفته است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به مهر گفت: تحلیل بیشتر پایگاه scopus نشان می دهد که مجددا اعضای هیئت علمی شیمی با انتشار مقالات بیشتر جایگاه علمی بعدی یعنی جایگاه ششم را به خود اختصاص داده اند.

به گفته دکتر مهراد در این جایگاه، دکتر بهرام همتی نژاد قرار دارد که ۸۱ مقاله را منتشر کرده است. انتشارات ثبت شده این نویسنده ۳۵۴ بار مورد استناد واقع شده است.

وی یادآوری کرد: هفتمین استاد پر تالیف دانشگاه شیراز دکتر نظیفی است که در گروه مطالعات کلینیکی در دانشکده دامپزشکی تدریس و تحقیق می کند و از آن در نظام استنادی scopus تعداد ۷۴ مدرک به ثبت رسیده و تعداد استنادات این شخصیت علمی به ۷۷ مورد بالغ می شود.

دکتر مهراد عنوان کرد: جایگاه هشتم در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز به دکتر مصطفی سعادت اختصاص دارد. این عضو هیئت علمی در گروه آموزشی زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شیراز به تحقیق و تدریس اشتغال دارد و از وی ۷۳ مدرک در این سیستم نمایه سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: دکتر علیرضا سپاسخواه از دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با شاخص h  برابر ۸ ، تعداد ۷۰ مدرک در نظام استنادی scopus  به ثبت رسانده است.

دکتر مهراد در ادامه با بیان اینکه دکتر بهمن تمامی دهمین دانشمند برجسته دانشگاه شیراز است افزود: دکتر تمامی نیز در بخش شیمی دانشکده علوم دانشگاه شیراز فعالیت آموزشی و تحقیقاتی دارد، بدین ترتیب در بین ۱۱۰ استاد تراز اول دانشگاه شیراز که تالیفات آنان در یکی از دو نظام مهم جهانی نمایه سازی شده است ۷ نفر در حوزه شیمی تحقیق می کنند که به خاطر آثار بیشتر و با کیفیت تر این مهم در خور توجهند.

به گفته رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری کیفیت تحقیقات را تعداد استنادها و شاخص h محققان نشان می دهد هر چه تعداد استنادها و عدد شاخص h بیشتر باشد محققان از مرتبه بالایی در تولید علم و اثر بخشی برخوردار هستند.

دکتر مهراد افزود: دکتر تمامی نیز در فاصله سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۸ موفق شده است تعداد ۶۰ مدرک در نظام scopus  ثبت کند و تألیفات علمی وی ۳۹۶ بار مورد استناد قرار گرفته اند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها