Skip to content

اخبار دانشگاهی: تدوین برنامه مدون برای دانشگاه های برتر الزامی است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف بر لزوم تدوین برنامه مدون برای دانشگاه های برتر با هدف نخبه پروری تاکید کرد.

کنگره جهانی ریاضیدانان، ۲۲ مرداد جایزه برترین ریاضیدان جهان معروف به «نوبل ریاضی» را به «مریم میرزاخانی» دختر نابغه ی ایرانی اهدا کرد.

این جایزه که به نوبل ریاضی شهرت دارد از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یک بار اعطا می شود و میرزاخانی اولین زنی است که موفق به کسب آن می شود.

دکتر رضا روستا آزاد در نشست بررسی و تبیین جایگاه علمی پروفسور مریم میرزا خانی گفت:دانشگاه های برتر کشور باید زمینه های رشد و شکوفایی استعدادهای برتر در زمینه های مختلف علمی را فراهم کنند.

وی ریاضی را به عنوان دانش پایه معرفی کرد و گفت:در دوره های تاریخی که ایران از نظر علمی خوش درخشیده است دانشمندان برجسته ای در علم ریاضی تربیت کرده است.

همچنین دکتر بیژن ظهوری زنگنه استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت:بعد از اعطای جایزه فیلدز به مریم میرزاخانی رتبه ایران در انجمن جهانی ریاضی از گروه سه به گروه چهار ارتقا یافت.

وی اظهار داشت:پنج نوع گروه در انجمن بین المللی ریاضی وجود دارد که با ارتقای رتبه و گروه هر کشور تعداد نمایندگان این کشورها نیز در این انجمن افزایش می یابد.

وی افزود:بعد از اعطای جایزه فیلدز به میرزاخانی رتبه ایران از گروه سه به گروه چهار ارتقا و تعداد نمایندگان ایران در این انجمن به چهار نفر رسید.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دانشگاه های کشور در دوره کارشناسی هیچ تفاوتی بادیگر دانشگاه های دنیا ندارد، افزود: اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بین دانشگاه های ایران و دیگر کشورهای پیشرفته شکافی دیده می شود.

زنگنه همچنین با تاکید بر اینکه اصولا مهمترین معیار در زمینه های تحقیقاتی در جهان محورهای کنگره بین المللی ریاضی است خاطرنشان کرد:در ایران فعالیت های علمی بر روی مواردی صورت می گیرد که در این کنگره بحث نمی شود.

همچنین علی رجایی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست خاطرنشان کرد: نخبه پروری به معنای واقعی در کشور انجام نمی گیرد که این امر در دولت گذشته به بیشترین میزان خود رسید.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جایزه فیلدز هم رده جایزه نوبل است گفت: دریافت چنین جایزه های معتبری با یک فرآیند انجام می گیرد و معمولا افراد از مدت ها قبل برای چنین جایگاه هایی انتخاب می شوند.

وی با بیان اینکه افراد محدودی در این فرآیند می توانند به خط پایان برسند گفت: باید بستر مناسبی برای فعالیت افراد نخبه فراهم کرد.

همچنین دکتر مرتضی فتوحی در این نشست افزود: اگر بخواهیم به دنبال افتخارات بین المللی باشیم باید مقدمات آن را نیز فراهم کنیم در غیر این صورت محصولات غیرواقعی و به نوعی ˈشبه علمˈرا وارد جامعه می کنیم که هیچ گاه در جایگاه واقعی علم مطرح نبوده است.

فتوحی علت ایجاد پدیده نوظهوری به نام ˈشبه علمˈ در جامعه را کمیت گرایی در تولید علم عنوان کرد و گفت: برای حل این موضوع سیاست گذاران باید اجازه دهند تا افراد حوزه علم خود سیاستگذار خود باشند چرا که هیچ گروهی به جز این افراد نمی توانند شاخص های کیفی مناسبی را تعریف کنند.

اکنون ۱۰ کشور کره جنوبی، استرالیا، برزیل، هند، اسپانیا، هلند، لهستان، سوئیس، سوئد و ایران در گروه چهار قرار دارند و کشورهای آمریکا، چین، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و انگلستان در گروه ۵ قرار دارند.

کشورهایی مثل آرژانتین، فنلاند، بلژیک و نروژ در گروه ۳ و کشورهای هم منطقه ایران مثل ترکیه، پاکستان و عربستان در گروه ۱ قرار دارند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها