Skip to content

اخبار کتاب: ضعف در تدوین کتابهای مرجع در کشور

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه محققان کشور ما در انتخاب طرحهای اولیه در حوزه تحقیق با مشکل مواجه هستند و در اکثر موارد از طرحهای اولیه سایر محققان استفاده می کنند و آنها را به مقالات علمی تبدیل می نمایند.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، محسن پرویز شب گذشته در مراسم تجلیل از برگزیدگان چهادهمین دوره کتاب استان کرمان و یازدهمین دوره معرفی پژوهشگران در حوزه فرهنگ در سالن اجتماعات هتل جهانگردی کرمان با اشاره به ضعفهای حوزه پژوهش در کشور خواستار توجه بیشتر محققان و دانشمندان به طرحهای اولیه بر اساس استعداد و نیاز موجود شد.

وی تصریح کرد: این طرح های اولیه بیشتر از کشورهای صاحب علم تکنولوژی انتخاب می شوند و محققان داخلی نسبت به انتخاب طرح های اولیه با مشکل مواجه هستند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این در حالی است که دانشجویانی که در مرحله تکمیل تحصیلات خود هستند در برخی موارد چندین مقاله چاپ شده در مجلات علمی معتبر دنیا دارند.

وی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در داخل کشور محققان داخلی باید با توجه به استعداد های داخلی و پتانسیلها و نیازها طرحهای اصلی خود را انتخاب کنند و به ارائه پژوهش بپردازند.

دکتر پرویز افزود: نکته درد آور این است که تجربه لازم در زمینه پژوهش از سالها قبل در کشور وجود داشته است اما همتی برای ادامه این روند وجود ندارد و امروز مصرف کننده تولیدات علمی کشورهای صاحب علم شده ایم به گونه ای که عمده درس نامه ها و کتابهای مرجع در کشور خودمان تدوین نمی شوند.

وی بر انتشار کتابهای الکترونیکی در کشور تاکید کرد و افزود: مجوز نشر این کتابها همانند کتب مکتوب است اما هزینه نشر کتابهای الکترونیکی بسیار کمتر است و امکان نشر آنها در کشور مهیاست.

وی با تاکید بر لزوم افزایش آثار مکتوب اشاره کرد و گفت: باید آثار مکتوب را افزایش دهیم و خودمان را به نوشتن و نشر آنچه آموخته ایم عادت دهیم.

وی خواستار برخورد مناسب ادارات ارشاد با نویسندگان و اهالی قلم شد و گفت: نباید برخوردها موجب دلسردی افراد و منزوی شدن استعدادهای کشور شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها