Skip to content

پژوهشگر برگزیده: انعکاس نتایج پژوهش محققان ایرانی در مورد اثر زعفران بر PMS توسط خبرگزاری رویتر

انعکاس نتایج پژوهش دکتر آخوندزاده و همکارانشان در ارتباط با اثر زعفران برسندرم پیش قائدگی در خبرگزاری رویتر حاکی از روند پر شتاب سیر تحقیقات دارویی و خصوصاً گیاهان دارویی در کشورمان است. توجه شما را به متن خبرگزاری رویتر در ارتباط با این پژوهش محققان کشورمان جلب می کنیم.

زعفران می‌تواند علائم سندرم پیش از قائدگی را کاهش ‌دهد

نیویورک ( رویتر سلامت ) – یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد، زعفران که چاشنی معطر در غذاهای مدیترانه‌ای می‌باشد، می‌تواند پادزهری (آنتی دوت ) برای سندرم پیش از قاعدگی باشد.

زعفران که گران‌ترین ادویه دنیا می‌باشد، سابقه‌ای طولانی در کاربردهای غیر از آشپزی دارد. این ادویه از زمان‌های قدیم برای بهبود درد معده، مشکلات گوارشی وحتی افسردگی به کار رفته است. اخیراً نیز تعدادی کار آزمایی بالینی نشان داده است که زعفران واقعاً می‌تواند به بهبود افسردگی خفیف کمک کند .

به نظر می‌رسد زعفران از طریق تاثیر به سروتونین مغز می‌تواند بر علائم افسردگی اثر گذار باشد. از آنجا که تغییر در فعالیت سروتونین درسندرم پیش از قائدگی محتمل‌است، گروهی از پژوهشگران ایرانی تصمیم گرفتند تا به روی این موضوع که آیا مکمل‌های حاوی زعفران می‌توانند به بهبود این علائم کمک کنند یا خیر، مطالعه کنند .

دکتر آخوندزاده، آقا حسینی و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تصادفی تعداد ۵۰ زن را انتخاب کردند. افراد مورد مطالعه بین ۲۰ تا ۴۵ سال سن داشته و همگی علائمی از سندرم پیش از قائدگی مانند گرفتگی عضلانی (کرامپ )،نفخ، زود رنجی و خستگی زودرس را حداقل برای شش ماه دارا بودند.

در پایان دوره درمانی، سه چهارم زنانی که کپسول‌های زعفران دریافت کرده بودند، حداقل پنجاه درصد کاهش را در علائم سندرم پیش از قاعدگی گزارش کردند. این اثر فقط در هشت درصد زنانی که دارونما دریافت کرده بودند، دیده شد.

پژوهشگران این نتایج را در مجله BJOG اعلام کردند.

علاوه بر این پژوهشگران در‌یافتند که ۶۰ درصد افرادی که زعفران دریافت کرده بودند، ۵۰ درصد بهبودی در علائم افسردگی را نشان دادند.

این یافته‌ها ازاین ایده حمایت می‌کند که زعفران می‌تواند به روی فعالیت سروتونین اثر بگذارد و نه تنها علائم افسردگی، بلکه علائم سندرم پیش از قائدگی را تخفیف دهد.

مطالعات بزرگ‌تر و طولانی ‌تر برای تائید یافته‌هایی که این پژوهشگران به دست آوردنده‌اند، ضروری است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها